Liedossa kokoonnutaan äitienpäivän aattona motoristikirkkoon  – paraatia Turun kaduilla ei nähdä

Moottoripyöriä joissa ensimmäisen kyydissä risti sekä Pelastustie-yhtyeen laulajien kuvat.

Äitienpäivän aattona vietetään motoristikirkkoa Liedossa. Perinteikkään ajokauden avaavan ulkoilmajumalanpalveluksen historia on pitkä, tänä vuonna on 42. Liedon motoristikirkko.

Tänä vuonna tapahtumasta jää pois seurakunnan järjestämä moottoripyöräkulkue Turusta Lietoon. Ytimeltään paraatissa on kyse messun ristisaatosta; ensimmäisen kerran se pidettiin toisen motoristikirkon yhteydessä 1982. Motoristien pyhiinvaellus kulki silloin Lietoon Turun tuomiokirkolta. Vuosien mittaan kulkueesta on tullut vetonaula, joka on houkuttanut väkeä paitsi Liedon kirkolle myös teiden varsille. Pitkä kulkueperinne katkesi koronavuosiin, mutta elvytettiin viime keväänä.

Kulkueen poisjättäminen tänä keväänä ei ollut helppo ratkaisu. Asiaa pyöriteltiin seurakunnan päättäjienkin taholla vuoden mittaan useampaan otteeseen. Kysymys ei ole pelkästään rahasta. Takavuosista lupabyrokratia on monimutkaistunut, turvallisuusriskeistä ja seuraamuksista ollaan tietoisempia ja lisäksi taustalla vaikuttavat liikennejärjestelyihin liittyvät epävarmuustekijät, etenkin poliisin resurssit mutta myös ison kokeneen vapaaehtoisjoukon harventuminen. Kritiikkiä koko tapahtuma saa myös ekologisesta näkökulmasta.

Motoristikirkon perinnettä tahdotaan kuitenkin vaalia, joten seurakunta toteuttaa sen, jossa on omimmillaan, siis jumalanpalveluksen. Toiveissa on myös, että eri moottoripyöräkerhot ja -porukat tulisivat omina kulkueinaan Liedon kirkolle – kuten usein ovat saapuneet myös yhteiseen kulkuekokoontumiseen. Motoristikirkossa perinteisesti mukana olleen Lieto MC 2000:n motoristien mukana kulkee Liedon kirkolle myös messun kulkueristi.

Useista motoristikirkon perinteistä pidetään kiinni tänäkin vuonna: Ulkoilmajumalanpalvelukseen kuuluu hyvä musiikki, moottoreita käyttämällä ylistetään ja kolehti kerätään Yhteisvastuulle.  Se tukee tänä vuonna syrjäytymisvaarassa olevia nuoria sekä Suomessa että maailman katastrofialueilla. Vapaaehtoisia on mukana tapahtuman toteutuksessa; messun toimittamisessa avustavat moottoripyöräkerhojen edustajat. Ennen tien päälle lähtöä lauletaan yhdessä Suvivirsi.

Musiikista vastaa Pelastustie – yhtye, joka useana vuonna on soittanut motoristien kulkueeseen kokoontumisessa. Yhtye esiintyy messulavalla Liedon kirkon edustalla jo ennen messua, klo 14.15 alkaen.

Motoristikirkko Liedon kirkolla lauantaina 11.5.2024 klo 15–16.30.
Saarnaa seurakuntapastori Riina Pulkkinen, liturgina kappalainen Outi Tukia-Takala, tekstinlukijoina Aulis Virtanen, Lieto MC, sekä Pipsa Allén, Turun moottoripyöräilijät.
Musiikki: Pelastustie.
Liikennejärjestelyissä huomioitavaa: Kirkkotie Liedossa välillä Karjatie - Hyvättyläntie on suljettu n. klo 12-18, jolloin liikenne ohjataan Hyvättyläntien ja Karjatien kautta.
Moottoripyörällä Liedon kirkolle pääsee Hämeentieltä kääntymällä Kirkkotielle. Saapua voi myös Karjatien kautta.

2024-05-06 16:50:00.0