Mustavalkoisessa vanhassa kuvassa papinportin takana kirkko, vasemalla näkyy kellotapuli ja tiellä edustalla kävelijöitä ja  pyöräilijöitä sekä lippu salossa kirkon 600-vuotisjuhlassa.

PYSÄHDYKSIÄ

PAPINPORTTI: Vanha jää taakse

Ovi tai portti avaa uuden paikan ja vanha jää taakse. Mieti hetki, mitä asioita sinä haluat jättää elämässäsi taaksesi. Avaa sitten portti ja astu sisään kirkkomaalle. Sulje portti takanasi. Nyt on aika miettiä, mitä uutta elämääsi toivot. Toivottavasti tämä pyhiinvaellus auttaa sinua uusien asioiden löytämisessä!

He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikuttaa.
(Matt. 23: 4)

Pilapiirroksessa potilas oli omituisessa akrobaatin asennossa ja selitti lääkärille: ”Tässä asennossa vasemmassa olkapäässä tuntuu kipua.” Aina ei ole helppo tunnistaa, mitkä vaikeudet johtuvat muutettavissa olevista omista asenteista tai kenties toisten tuomista taakoista, joista on mahdollista vapautua. Matteuksen evankeliumin jakeessa Jeesus puhuu oman aikansa lainopettajien ja fariseusten ihmisille sälyttämistä kantamuksista, mutta sama ilmiö on olemassa vieläkin. Jeesus halusi kertoa kaikille pelastuksen ilosanomaa, joka myös antaa vapauden vääristä taakoista. Vaikeuksissakin ymmärrämme, että hän on itse rinnallamme.

Lähikuvassa papin portin rautaportin yläosa ja portin kivistä kaarta ja niiden takaa näkyy Liedon kirkko.

Papinportista kulki kirkkoherra töihinsä

Papinportti on saanut nimensä siitä, että sen kautta on ollut lyhin matka pappilassa asuneella kirkkoherralla kulkea kirkkoon jumalanpalvelusta toimittamaan ja muita papin töitä tekemään.

Hautausmaita ympäröi aina aita ja niille kuljetaan porttien kautta. Vanha tapa on, että porttia ei jätetä auki. Hautausmaat ovat olleet paikkoja, joissa on kuulunut käyttäytyä kauniisti, arvokkaasti, ei ole saanut juosta, kulkea avojaloin tai lakki päässä, eikä vierailla öiseen aikaan. Kukkien ja marjojen poimiminen oli kiellettyä.

Nykyisin säännöt eivät ole niin tiukat, mutta edelleen on tärkeää kunnioittaa toisia hautausmaalla kulkevia käyttäytymällä ystävällisesti ja kohteliaasti.

Liedon museo järjestää opastettuja kierroksia lietolaisilla hautausmailla elokuussa Lieto-viikon aikana. Niille on vapaa pääsy. Lisää tietoa löytyy Lieto-viikon ohjelmasta ja seurakunnan tapahtumatiedoista.

Papin portti avoimena lumisessa talvimaisemassa sekä edessä lumesta luotu kulkuväylä ja takana Liedon kirkko.