Liedon kirkon hautausmaa

Kirkkotie 14, 21420 Lieto

Historiaa

Vanha kristillinen tapa oli haudata vainajat kirkkoon. Ainoastaan vähävaraiset saivat tyytyä kirkkomaahan. Kirkon lattian alle haudattiin vielä 1800-luvun alkuvuosina. Kirkkoon hautaamisesta luovuttiin terveydellisistä syistä. Hautaholvit myös heikensivät kirkon jo ennestään huteraa pohjaa. Kirkkoon hautaamisen loputtua otettiin käyttöön maa kirkon ympäriltä. Kirkkopiha kävi ahtaaksi jo 1800-luvulla ja vuonna 1890 otettiin käyttöön Viinamäen hautausmaa. Viinamäestä luovuttiin maaperän liiallisen kosteuden vuoksi vuonna 1907, jolloin terveysviranomaiset antoivat luvan laajentaa kirkon hautausmaata. Vuosikymmenten aikana hautausmaata on laajennettu useihin suuntiin.

Kirkon hautausmaa sijaitsee Pyhän Pietarin kirkon ympärillä Aurajoen rannalla. Hautauksia suoritetaan enää ainoastaan vanhoihin sukuhautoihin. Viime sodissa kaatuneiden 77 lietolaisen muistolle seurakunta pystytti Yrjö Liipolan veistämän sankaripatsaan vuonna 1948. Karjalaan jääneille pystytettiin oma muistomerkki vuonna 1954. Hautausmaalla on myös vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki. Jokirannassa on muualle haudattujen muistopaikka, johon voi sytyttää kynttilän tai viedä kukkia muualle haudatuiden sukulaisten ja ystävien muistoksi.
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc