Littoisten kirkko

Facebook ja Instagram: Kyläkirkko Littoisissa

Littoisten puukirkko talvella, runsaan lumen keskellä.

Kirkkorakennus ja kirkon historia

Littoisten kirkko sijaitsee historiallisessa miljöössä vanhan verkatehtaan vieressä Tammikallion mäellä. Tämä erityisessä tehtaanmiljöössä sijaitseva, viehättävä kirkko sopii hyvin kaste- ja vihkikirkoksi sekä konserttien pitopaikaksi. Istumapaikkoja Littoisten kirkossa on noin 200.

Kirkkorakennuksena Littoisten kirkko on poikkeuksellinen. Se rakennettiin luultavasti vuonna 1890 verkatehtaan henkilökunnalle kirjastoksi ja lukusaliksi. Rakennus muutettiin kirkoksi vuonna 1910 ja vihittiin käyttöön samana vuonna. Liedon seurakunnan omistukseen Littoisten kirkko tuli vuonna 1983.

Kirkko on yksinkertainen, pohjaltaan suorakaiteen muotoinen hirsirakennus vailla minkäänlaisia perinteisiä kirkkotilaan viittaavia ulkoisia symboleja. Kirkon sivuseinissä on kummallakin puolella neljä suurta kuusijakoista ikkunaa. Remontin myötä kirkkotilasta tuli hyvin valoisa. Alttarin eteläpuolella on suorasivuinen saarnastuoli, jonka kulmikasta runkoa kannattelee kolme jalkaa. Alttarin pohjoispuolella on urut, jotka on rakentanut B.A. Thulén noin vuonna 1910 ja ne on peruskorjattu vuonna 2006. Urut ovat harvinaista poljettavaa mallia, joskaan polkea niitä ei enää tarvitse. Urkujen lisäksi kirkossa on myös akustinen piano.

Vuodesta 2019 Littoisten kirkossa on pidetty myös taidenäyttelyitä, ja se on näyttelypaikkana saanut nimen Galleria Kyläkirkko. Kirkon alttariteos vaihtuu aina taidenäyttelyiden vaihtumisen myötä.  Aiemmin alttaritauluna on ollut vanha Liedon kirkon alttaritaulu,  ehtoollisen asettamista kuvaava, signeeraamaton öljymaalaus, jonka on todennäköisesti tehnyt Herman Granbohm. Taulu tuotiin Littoisten kirkkoon sen sisätilaremontin yhteydessä vuonna 2006, mutta myöhemmin, keväällä 2019 se palautui Liedon kirkkoon antaen tilaa alttariteosten vaihtumiselle.

Elämää Littoisten kirkossa - Kyläkirkossa

Littoisten kirkossa on kevät- ja syyskaudella joka sunnuntai iltaviideltä kirkkohetki, jumalanpalvelus, musiikillinen ilta tai muu kirkkoilta. Myös kerhojen, päiväkotien ja koulujen kirkkoja pidetään. Littoisten omaa kirkkopyhää vietetään keväällä.

Littoisten kirkon - Kyläkirkon - elämästä ja sen taidenäyttelystä myös Littoisten kirkkoalueen sivulla.

Kirkon edessä on yksi inva-pysäköintipaikka. Muuten pysäköinti on sallittu ainoastaan Littoisten työväentalon paikoitusalueella, osoitteessa Vuorikuja 7.

Työväentalon pihaan pääsee ajamalla ylös Vuorikujaa, joka lähtee verkatehtaan mutkasta.

Vihkiparit ja liikuntarajoitteiset voivat ajaa ovelle asti Tammikallion polkua pitkin, ja myös huoltoajo on sallittu, mutta muuten autot on pysäköitävä Työväentalon pysäköintialueelle.

WC on Tammikallion seurakuntakodissa.

Littoisten kirkon varaukset ja tiedustelut: kirkkoherranvirasto

Myös Kyläyhdistys Emma ja Anselmi järjestää kirkon ympäristössä Verkamatkat-näytelmäkierroksia, joissa sivuutaan myös Littoisten kirkon historiaa. Lisätietoja kierroksista: Kyläyhdistys Emma ja Anselmi

Palmusunnuntaina Yhdessä tehty messu

Yhdessä tehdyssä messussa avustajina riparilaisia.

Pääsiäispäivän iltamessu

Tervetuloa pääsiäispäivän iltamessuun

Viikkomessu

Tervetuloa Kyläkirkon Kasteen lahja -iltakirkkoon!
ti 9.4. klo 9.30

Kirkkovartti

Kirkkovartissa lauletaan, leikitään ja hiljennytään yhdessä. Tervetuloa kaikenikäiset!

Romantikkojen ilta

Tervetuloa Törölän romantikkojen iltahetkeen

Elämän matkalla olevien iltamessu

Lämpimästi tervetuloa Elämän matkalla olevien iltamessuun.
ti 14.5. klo 9.30

Kirkkovartti