Häät

Avioliittoon vihkiminen on lupaus sitoutumisesta yhteiseen elämään. Kirkollisessa vihkimisessä avioliittoon aikovat rukoilevat yhdessä seurakunnan kanssa Jumalan siunausta, rakkautta ja anteeksiantamusta yhteiselle taipaleelle.

Avioliiton solmiminen on merkityksellinen tapahtuma ja suuri juhla, olipa mukana sitten kaksi todistajaa tai satapäinen juhlaväki.

Vihkikirkko on hyvä varata hyvissä ajoissa. Liedon seurakunnalla on käytössä neljä kirkkoa, Liedon Pyhän Pietarin kirkko, Tarvasjoen kirkko, Auran kirkko sekä Littoisten kirkko.

Vihkiminen voi tapahtua myös muualla. Vihkipaikkana voi olla vaikkapa Pulkkion kappeli, jokin juhlatila, vihkiparin oma koti tai jokin muu merkityksellinen paikka. Vihkiminen voidaan järjestää myös ulkona, luonnon helmassa. Häätilaisuuden vihittävä pari suunnittelee omannäköiseksekseen.

Avioliittoaikomus tai vihkiminen kuulutetaan pariskunnan niin toivoessa kirkollisena ilmoituksena kotiseurakunnan yhteisessä messussa. Kuulutukset  julkaistaan pyydettäessä myös Turun Sanomissa, paikallislehdissä sekä seurakunnan verkkosivuilla.

Ennen vihkimistä avioliittoon aikovat tapaavat vihkipapin ja käyvät hänen kanssaan läpi vihkitoimitusta ja keskustelevat avioliiton merkityksestä. Usein tapaamisen yhteydessä myös harjoitellaan vihkitoimituksen kulkua. Vihkitoimituksen musiikkiin liittyvistä toiveista vihkipari sopii kanttorin kanssa.

EsteettömyystodistusLinkki avautuu uudessa välilehdessä vaaditaan avioliittoon vihittäviltä. Esteiden tutkinnalla varmistetaan, ettei avioliiton solmimiselle ole laillisia esteitä. Kirkkoherranvirastossa esteettömyyden tutkinta voidaan tehdä vain evankelis-luterilaisen kirkon jäsenille. Maaliskuun alusta kirkkoherranvirastosta voidaan esteettömyystutkinnan osalta palvella myös samaa sukupuolta olevia pareja.

Esteiden tutkintaa täytyy pyytää viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää. Jos toinen puolisoista on ulkomaalainen, esteiden selvittely voi kestää pidempään, jopa viikkoja.

Samaa sukupuolta oleville pareille, jotka ovat solmineet avioliiton, järjestetään pyydettäessä tilaisuus, joka suunnitellaan yhdessä papin kanssa. Järjestelyistä, papin ja kanttorin varaamisesta, sovitaan kirkkoherranviraston kautta, samoin kuin seurakunnan työntekijän kutsumisesta muuhun järjestettävään juhlaan.

Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus. 1.Kor. 13

morsiuskimppu

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Häämusiikkiin liittyvistä toiveista vihkipari keskustelee kanttorin kanssa. Musiikkivalintoja tehdessä on hyvä muistaa kirkolllisen vihkimisen jumalanpalvelusluonne. Musiikkinäytteitä suosituimmista häämarsseista ja muusta vihkimusiikista voi kuunnella Oulun seurakuntien Häämusiikki-sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.