Pääsiäisyöstä alkaa urkujen juhlaviikko – uudet urut viimeistelevät Liedon kirkon peruskorjauksen

Liedon kirkon uudet punasävyiset urut ja kirkon holveihin asti ulottuvat urkuje näkyvissä olevat julkisivun...

Urkuviikolla 30.3.–6.4. juhlitaan Liedossa keskiaikaisen kirkon uusia urkuja. Saksalaisen Alexander Schuke -rakentamon valmistamat urut otetaan käyttöön messussa pääsiäisyönä, jolloin kirkossa myös syödään yhdessä. Viikko jatkuu urkujen esittelyin, lasten urkuiloittelulla, messuin, virsi-illoin – urkuja pääsee myös kokeilemaan. Urkuviikko huipentuu lauantaina 6.4. monituntiseen urkumaratoniin. Siinä soittavat urkurit Tomi Satomaa, Irina Vavilova, Olli Pyylampi sekä Ville Urponen. Maratonin juontaa kulttuuritoimittaja Risto Nordell ja illan aikana kuullaan puheenvuoroja muun muassa urkurakentamon sekä urkuhankkeen edustajilta. Liedon urkuviikko on kokonaan maksuton.

Liedon kirkon uudet urut käsittävät 27 äänikertaa ja pillejä kaikkiaan 1333. Omintakeista on Flauto Traverso äänikerta, harvinainen pyöreä puupilli, sekä lapsille suunniteltu jalkio, jonka ansiosta soittamaan ylettyvät pienemmätkin. Urkuparvea ei kirkossa enää ole. Pääoven edustalle kirkkosalissa sijoittuvat urut muodostavat samalla juhlavan sisääntulon; kirkkoon saavutaan ikään kuin musiikin läpi.

Urkufasadin on suunnitellut arkkitehtitoimisto Noan, joka on vastannut Liedon kirkon peruskorjauksen arkkitehtisuunnittelusta kokonaisuudessaan. Mittava urkuhanke onkin osa Liedon kirkon 2020-luvun peruskorjausta, joka sekin on tullut valmiiksi uusien urkujen valmistuttua. Tavoitteena on ollut monikäyttöinen ja esteetön kirkkotila. Uudistuksessa onkin toteutettu Suomessa ainutlaatuinen laajennus, jossa keskiaikaiseen kirkkoon saatiin keittiö sekä esteetön wc.

Lisää urkujen juhlaviikosta ja uruista: liedonseurakunta.fi/urkuviikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Fri Mar 22 11:11:00 EET 2024