Motoristikirkko jälleen äitienpäivän aattona – ei paraatiajoa

Ulkolavalla motoristikirkon alttari ehtoollisvälineineen ja kynttilöin ja taustalla sumeana moottoripyöriä ...

Motoristikirkossa kirkonpenkkinä on oma moottoripyörä. Yli 40-vuotias Liedon motoristikirkko oli Suomessa ensimmäinen malliaan. Nykyisin motoristikirkkoja on useita kymmeniä eri puolilla maata. kuva: Antti Partanen

Motoristikirkkoon kokoonnutaan tänäkin keväänä perinteisenä ajankohtana, äitienpäivän aattona. Tunnettu lietolainen ajokauden avausjuhla vaatii täksi kevääksi uudelleen järjestelyjä, ja motoristien kirkkopyhään kokoonnutaan nyt ilman suurparaatia.

Muuten Motoristikirkko noudattaa totuttua tapaa, ja ulkoilmamessua vietetään Liedon kirkon edustalla hyvän musiikin siivittämänä lauantaina 11.5.2024.   Tapahtuman järjestelyjä on puntaroitu jo syksystä. Seurakuntapäättäjät ja motoristikirkon työryhmä ovat arvioineet järjestelyjen eri vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia sitä vasten, että kustannusten on pysyttävä talousarvion mukaisissa määrärahoissa. Kirkkoneuvosto linjasi lokakuussa kannattavansa Motoristikirkon järjestämistä seurakunnan omalla alueella, paikallisin voimin, talousarvion mukaisesti. Tällöin annettiin viranhaltijoille tehtäväksi jatkaa tapahtuman valmistelua ja kehittämistä.

Tammikuussa kirkkoneuvosto otti Motoristikirkon vielä käsittelyyn, koska valmistelutyössä oli käynyt selväksi se, ettei motoristikirkkoa, suurparaatia ja paraatiin kokoavaa tapahtumaa – edes seurakunnan omalla alueella – ole mahdollista järjestää ilman roimaa määrärahojen ylitystä. Kirkkoneuvoston linjaus oli, että Motoristien kirkkopyhä järjestetään ilman paraatia. Näin pysytään viidentuhannen euron budjetissa. Paraatin kanssa kustannukset vähintäänkin kaksinkertaistuisivat.

Aiheesta lisää:

Motoristikirkko kirkkoneuvoston kokouksessa 19.1.2024