Silja Selosen taidenäyttely puhuu elämän armaudesta ja karvaudesta

Maalauksessa käden päällä pikkulintu.

Littoisten kirkossa avautuu uusi taidenäyttely. Kuvataiteilija Silja Selosen ”Armas”-näyttelyn avajaisia vietetään helmikuun ensimmäisenä iltana. Avajaisissa kuullaan myös urkutaiteilija Arttu Selosen teos "Ode in Code".

Kuvataitelija Silja Selonen pyrkii taiteessaan luonnonmukaisuuteen niin materiaaleissa kuin visualisoinneissa. ”Armas” on veistoksia ja maalauksia ”elämän armaudesta ja karvaudesta”.

Savelle ja puulle ”armeuden kuvia” maalaava lietolainen taiteilija kertoo kunnioittavansa elämän ihmettä ja olemisen arvoa:

–    Miten helposti unohdamme suurenmoisen lahjan, jonka kaikki olemme saaneet. Lahja on välillä raskas kantaa, se kuluu ja rispaantuu, vaatii ja uuvuttaa. Mutta se on myös kevyt kuin linnunlaulu, lämmin kuin iho, iloinen kuin lapsen nauru ja voimaannuttava kuin metsän syli. Se antaa ja ottaa, se on armas ja karvas elämä.

Näyttelyn avajaisiltana kuultava urkutaiteilija Arttu Selosen teos "Ode in Code" pohjautuu ikivanhan geenin molekyylijärjestykseen. Arttu Selosen urkuteoksena se soi pyhää elämää ja sen selittämätöntä ihmettä. Teoksen taustalla on Silja Selosen äänitaideopintojen aikana tekemä sovitus äänitaajuuksiksi muunnetusta geneettisestä koodista.

Silja Selonen kuvaa, miten alkumeressä miljardeja vuosia sitten syntynyt geeni kopioi yhä itseään kaikissa elollisissa ja vangitsee rautaiseen sydämeensä valon värinää ja vapauttaa sen elämän jousiin ja kalvoihin.

–    Ilman sitä ei olisi lapsia tai linnunlauluja, metsää tai kirkkoja.

Silja Selosen luomisprosessissa abstraktiot sekoittuvat realismiin, kuten maailmassakin.

–    Kun teen taidetta, mietin miltä aika ja maan vetovoima tuntuu, miltä aineen solmuinen resonointi ja energian ikuinen pulssi kuulostaa tai miltä näyttää kvarkkien lumo ja outous. Sekoitan näitä abstraktioita realismiin, koska maailmamme on sekoitus molempia. Aistiemme luoma maailma näyttäytyy meille realistisena, vaikka näemme ja kuulemme vain osan fotonivirtojen tai paineen ja lämmön taajuuksista, ja ymmärrämme vain vähän ajasta, ulottuvuuksista ja aineettomuuksista. Pyrin visualisoimaan näitä ajatuksia värein, sanoin, äänin ja materiaalein teoksiksi, kuvaa Selonen.

Silja Selonen on valmistunut kuvataiteilijaksi Turun Taideakatemiasta vuonna 2009, pääaineenaan kuvanveisto. Parhaillaan hän suorittaa Aalto Yliopiston monitieteisessä maailmassa kuvataiteen maisterin opintoja. Selosen teoksia on niin yksityisissä kuin julkisissa kokoelmissa.

Näyttelypaikkana Galleria Kyläkirkoksi nimetyssä Littoisten kirkossa on ollut taidenäyttelyitä vuodesta 2019.  ”Armas” on Galleria Kyläkirkon viides taidenäyttely. Näyttelyjen myötä on tähän asti myös vaihtunut kirkon alttaritaulu, mutta nyt alttariteokseksi jää aiemman näyttelyn risti, kuvataitelija Kauko Nissilän paperi-rautalankateos ”Se on täytetty”.

Silja Selonen, ”Armas”, Littoisten kirkko, Galleria Kyläkirkko
avajaiset torstaina 1.2.2024 klo 18– 20
urkuteos ”Ode in Code” / urkutaiteilija Arttu Selonen klo 19

Avajaisten jälkeen näyttelyyn voi tutustua Littoisten kirkossa olevien tilaisuuksien puitteissa.
Lisätietoja Littoisten kirkosta ja näyttelystä saa Littoisten kirkkoalueen papilta Daniel Räsäseltä: yhteystiedot tästä.

Uutista muokattu 22.1.2024 klo 13.34: korjattu tieto siitä, että kyseessä on Galleria Kyläkirkon viides näyttely.

2024-01-09 15:21:00.0