Seurakuntaan kootaan Nuorten vaikuttajaryhmää  – avoin haku verkossa

Liedon seurakunnassa kootaan Nuorten vaikuttajaryhmää.

Ensimmäinen ryhmä valitaan hakemusten perusteella. Ryhmään haetaan kahta konfirmoitua kirkon jäsentä per ikäluokka vuosina 2002–2006-syntyneistä nuorista sekä mahdollisesti lisäksi pari nuorta tämän ryhmittelyn ulkopuolelta. Ensimmäinen ryhmä valitaan hakemusten perusteella. Vaikuttajaryhmän hakulomake on seurakunnan verkkosivuilla. Valinnat tekee seurakunnan nuorisotyö. Jatkossa ryhmä päättää itse, miten jäsenet vaihtuvat.

Ryhmään kannustetaan hakemaan rohkeasti, ja osallistumiskynnys on matala. Voi myös vinkata, mikäli mielessä olisi vaikuttajaryhmään sopiva nuori. Hakukriteerin voi kiteyttää siten, että ryhmään tarvitaan nuoria, joilla on ajatuksia ja havaintoja seurakunnan toiminnasta. Aiempi kokemus ei ole tarpeen, halu olla mukana riittää. Työntekijät auttavat ja tukevat ryhmää.

Kokoontumiskertoja Nuorten vaikuttajaryhmälle on arvioitu tulevan vuodessa kolmesta neljään.
Nyt valittava nuorten vaikuttajaryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran sunnuntaina 10.4.

Lisätietoa Nuorten vaikuttajaryhmän valinnasta ja toiminnasta saa nuorisotyönohjaaja Joonas Miiluniemeltä ja seurakuntapastori Sinikka Pietilältä. Katso: Nuorten vaikuttajaryhmä Liedon seurakunnan verkkosivuilla.

Kirkolliskokous päätti marraskuussa 2019, että seurakuntiin tulee perustaa Nuorten vaikuttajaryhmä. Päätöksen voimaantulo sidottiin uuden kirkkolain voimaantuloon. Koska kirkkolakiuudistus on vielä kesken, ei kirkkojärjestyksen pykälä toistaiseksi ole seurakuntia velvoittava. Lakiuudistuksen keskeneräisyys sinällään ei muuta tehtyä päätöstä eli sen mukaan voi seurakunnissa jo aloittaa Nuorten vaikuttajaryhmien toiminnan.

Nuorten vaikuttajaryhmätoiminnassa on kyse osallisuuden vahvistamisesta. Kuulluksi tuleminen vahvistaa osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusta ja samalla se lisää yhteisöön kuulumisen tunnetta. Osallisuudessa on kyse kristillisen identiteetin vahvistamisesta, siitä että voi kokea olevansa osa itselleen merkittävää yhteisöä, tulla siinä kuulluksi ja vaikuttaa sen toimintaan ja päätöksiin.

Nuorten vaikuttajaryhmät osa lapsivaikutusten arviointia

Nuorten vaikuttajaryhmien toiminta liittyy lapsivaikutusten arviointiin (LAVA) ja lainsäädännössä nuorten vaikuttajaryhmät onkin liitetty voimassa olevan LAVA-pykälän jatkoksi. Sen mukaan lapsen edun edistämiseksi on kirkon viranomaisen päätöksen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon päätöksen vaikutukset lapsiin. Arvioinnin tekee se viranomainen, joka ensimmäisenä käsittelee asiaa.

Nuorten vaikuttajaryhmät ovat hyvä mahdollisuuden LAVAn toteuttamiseen ja nuorten äänen kuulemiseen seurakunnan päätöksenteossa. Vaikuttajaryhmät edistävät nuorten ja päättäjien välistä vuorovaikutusta ja ovat myös väylä tiedottaa nuoria seurakunnan päätöksenteosta.

2022-03-15 10:36:00.0