Auran kirkon peruskorjaushanke käyntiin

Auran puukirkko talvella lumiselta hautausmaalta kuvattuna.

Peruskorjaus parantaa Auran kirkon esteettömyyttä, toiminnallisuutta, energiatehokkuutta ja paloturvallisuutta. Kuva: Antti Partanen / Kaftor.

Kirkkoneuvosto esitti kokouksessaan 10.2. 2022 Auran kirkon peruskorjaushankkeen käynnistämistä ja kustannusarvion hyväksymistä. Päätöksen asiasta tekee kirkkovaltuusto, ja suunnitelmat menevät edelleen Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin käsiteltäviksi ja Kirkkohallituksen vahvistettaviksi.

Korjauksen tavoitteena on yleisten huoltokorjausten lisäksi parantaa kirkkorakennuksen esteettömyyttä, toiminnallisuutta, energiatehokkuutta sekä paloturvallisuutta. Muun muassa sähkö- ja lämmitysjärjestelmät uusitaan. Museovirastolta on saatu peruskorjaussuunnitelmista puoltava lausunto.

Hankkeen suunnittelijoina on toiminut LPR Arkkitehdit Oy, Insinööritoimisto Sarkki Oy sekä Insinööritoimisto Leo Maaskola Oy. Rakennuttajan konsulttina on toiminut Projektikuutio Oy.

Hankkeen kustannusarvio on 808 500 euroa. Rahoitus on suunniteltu toteutettavan osin Kirkkohallitukselta anottavalla avustuksella, Auran pappilan myynnillä sekä seurakunnan rahoitusvarallisuudella. Lainarahoitusta voidaan harkita, mikäli korkotaso on matala.

Korjaustöiden ajankohdan on arvioitu olevan lokakuusta 2022 maaliskuuhun 2023. Töiden ajaksi kirkko suljetaan, ja väistötiloina palvelevat Auran seurakuntatalo sekä Liedon seurakunnan muut kirkot.

Kirkkoneuvoston esittelyssä todetaan vielä, että päätös Auran kirkon peruskorjauksesta vaikuttaa merkittävästi seurakunnan talouteen. Kirkon peruskorjauksen toteuttaminen tarkoittaa, että myös peruskorjauksen tarpeessa olevan Auran seurakuntatalon kunnostus viivästyy.
Vuodelta 1804 olevan Auran kirkon on suunnitellut A. Almfeld ja sen rakennusmestarina toimi Mikael Piimänen. Viimeisin peruskorjaus on tehty vuonna 1958.

2022-02-28 08:50:00.0