Auran pappilan myyntipäätös sinetöitiin

Kirkkovaltuusto teki kokouksessaan 6.9.2023 päätöksen Auran pappilan myynnistä. Esitetyn mukaisesti kiinteistö myydään kahtena määräalana. 210 500 eurolla myydään määräala, rakennukset ja kiinteistöä halkovan Järvijoen kaksi pientä saarta kahdelle yksityishenkilölle sekä 52 500 eurolla määräala, peltomaata, yhdelle yksityishenkilölle.

Kirkkovaltuusto merkitsi myös tiedoksi kuntokartoituksen. Tarkastuksessa ei todettu kiireellisesti korjattavia asioita tai sellaisia epäkohtia, joiden laiminlyönnistä saattaa seurata haittaa tai vahinkoa. Suositeltavat toimenpiteet vastaavat myyntihetkellä tiedossa olleita korjaustarpeita.

Liedon seurakunnan kirkkoneuvosto päätti keväällä, että Auran pappila myydään tarjousten perusteella. Kiinteistö oli julkisesti myynnissä toukokuun ajan. Siellä pidettiin neljä yleisesittelyä, yksi yksityisesittely ja ostotarjouksia tuli kaikkiaan kahdeksan.

Auran pappila siirtyi Liedon seurakunnan omistukseen Auran ja Liedon seurakuntien yhdistyessä vuoden 2021 alussa. Seurakunnallinen toiminta pappilassa oli päättynyt jo ennen seurakuntaliitosta. Tyhjillään asuinrakennus on ollut vuoden alusta seurakunnan irtisanoessa sen vuokrasopimuksen. Pappilan päärakennus on vuodelta 1880, sitä laajennettiin vuonna 1916 kirkkoherran virka-asunnoksi ja vuonna 1948 tehtiin arkistosiipi kirkkoherranvirastoa varten.

2023-09-14 13:04:00.0