Konttori-Gustafssonin Haavoittunut katedraali aloittaa rikkaan konserttisyksyn

Annika Konttori-Gustafsson flyygelin äärellä.

Konserttisyksyn aloittaa Annikka Konttori-Gustafssonin pianokonsertti Haavoittunut katedraali. kuva: Timo Blaschke.

Liedon seurakunnan konserttisyksyn avaa ranskalaisen musiikin pianokonsertti ”Haavoittunut katedraali”. Sibelius-Akatemian lehtori, musiikin tohtori Annikka Konttori-Gustafsson on tähän konserttiinsa valinnut monipuolisen kokonaisuuden eri tunnetiloja välittävää musiikkia. Konsertin idea ja sisältö on valittu tilanteessa, jossa peruskorjauksessa uusittu Liedon kirkko vielä odottaa uusia urkujaan ja on tältä osin ”haavoittunut”.

Melanie Bonisin musiikin löysin äskettäin ja ihastuin. Uskoakseni hänen pianoteoksiaan ei ole juurikaan soitettu Suomessa. Taïra oli japanilaissyntyinen ranskalainen säveltäjä. Alain ja Vierne tunnetaan lähinnä urkuteoksistaan, mutta kumpikin on säveltänyt hienoja kappaleita myös pianolle, Konttori-Gustafsson luonnehtii konsertin säveltäjiä.

Annikka Konttori-Gustafsson on pitkään jatkuneella menestyksekkäällä ja monipuolisellaan urallaan esiintynyt kotimaan lisäksi laajalti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Hän on tullut erityisesti tunnetuksi herkästä ja lyyrisestä ohjelmistostaan ja soitostaan.

Syksyn toinen vieraileva konserttipianisti on Hannu Alasaarela, joka konsertoi Liedossa 15.10.

Lisäksi syksyn aikana kuullaan kirkkokonserteissa Liedon seurakunnan omia kanttoreita sekä kirkkoalueiden paikallisia muusikoita. Musiikkisyksyn koko satoon voi tarkemmin tutustua verkkosivujen tapahtumakalenterin kautta.

>> Haavoittunut katedraali, Annikka Konttori-Gustafsson, piano
 su 10.9. klo 19 Liedon seurakuntatalolla. Vapaa pääsy, ohjelma 10 e.

2023-09-04 14:01:00.0