Piispa Mari Parkkinen: Yhteys toisiimme ja Jumalaan syntyy armon ja rakkauden kautta

Piispa Mari Parkkinen vihkimysmessussa piispanasussa, hiippa päässä ja sauva kädessä.

Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen vihittiin virkaansa 3.9.2023 Mikkelin tuomiokirkossa. kuva: Ari Vitikainen.

Kirkon viestintä

Mikkelin hiippakunnan uusi piispa Mari Parkkinen vihittiin virkaansa Mikkelin tuomiokirkossa sunnuntaina 3. syyskuuta. Virkaan vihkimisen toimitti arkkipiispa Tapio Luoma

Mari Parkkinen vihittiin piispan virkaan perinteiseen tapaan Raamatun sanalla, rukouksella ja kätten päällepanolla. Hänelle annetiin viran tunnukset: piispanristi ja -sauva sekä piispankaapu ja -hiippa. Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo ja Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki avustivat arkkipiispaa piispa Parkkisen pukemisessa viran tunnuksiin.

Meidän tulee etsiä aktiivisesti yhteyttä

Piispa Parkkisen saarna pohjautui Matteuksen evankeliumiin (Matt. 5). Evankeliumikohdassa Jeesus puhuu, miten meidän pitäisi suhtautua lähimmäisiimme.

”Jeesus sanoi: Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.”

Kirkkovuodessa päivä on lähimmäisen sunnuntai.

”Tämä sunnuntai muistuttaa, miten meidän tulisi kohdella toisiamme elämän keskellä: rakentaa yhteyttä sinne missä sitä ei ole, kantaa kortta kekoon yhteiseksi hyväksi ja tukea horjuvia elämän askeleita.”

Kristinusko on perusluonteeltaan ulospäinsuuntautuvaa ja rajat ylittävää

Piispa Parkkinen sanoi, että Jumalan rakkaus on sieluun asti käyvää, elämää muuttavaa rakkautta.

”Kun Jumalan rakkaus koskettaa sielua ja sydäntä, se väistämättä jatkaa matkaa myös eteenpäin. Siksi Jumalan rakkauden tulee näkyä myös teoissa. Jeesus odottaa meiltä, että emme elä itsekeskeisesti omassa kuplassamme, vaan etsimme aktiivisesti yhteyttä, pidämme huolta siitä, että äänenpainot eivät enää kovene, rakennamme yhteistä yhteiskuntaamme ja kirkkoamme.”

”Kirkon ykseys on Kristus, mutta yhteys on myös meidän vastuullamme. Yhteys rakentuu keskinäisestä kunnioituksesta, siitä, että katsomme silmiin, kohtaamme toinen toisemme, autamme apua tarvitsevia ja rakennamme enemmän kuin revimme. Toivon, että heräämme huomaamaan yhteyden tärkeyden omassa elämässämme, yhteiskunnassa ja kirkossakin.”

”Tänään minut vihitään Mikkelin hiippakunnan piispaksi. Olen yksi osa piispojen ketjussa. Omalta osaltani haluan rakentaa yhteyttä viran hoidossa piispa Salomiehen tavoin, vaivannäön, rohkaistumisen ja siunausten saamisen kera. Uskon, että yhdessä me pystymme rakentamaan tällaista yhteyttä ja sen rakentamiseen kutsutaan meitä kaikkia.”

Piispanvihkimysmessun saarna kokonaisuudessaan piispa Mari Parkkisen verkkosivuilla.

Piispa Parkkinen sai virkaan vihkimisen yhteydessä piispanviran tunnukset: piispanristin, piispansauvan sekä hiipan ja kaavun. Piispan kaapu on tehty jo Viipurin hiippakunnan piispa Yrjö Loimarannalle vuonna 1935. Kaavun yhteyteen tehty hiippa on kadonnut ja sen tilalle on tehty uusi hiippa, joka valmistui piispa Häkkisen vihkimykseen vuonna 2009.

Messun voi katsoa Yle Areenassa. Suorana messu lähetettiin YLE TV1:ssä sekä Yle Radio 1:n kanavalla.

2023-09-04 08:50:00.0