Liedon kirkon uudet urut viivästyvät – kirkko kiinni vasta tammikuussa

Tiilenpunaiset urut ja kattoholviin ylettyvät metalliset pillit. Urkujen keskellä oviaukko ja sen yläpuolel...

Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Noan.

Liedon kirkon peruskorjaukseen sisältyvä urkuhanke vaatii muutaman kuukauden lisäaikaa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan urkuja piti kirkossa alkaa rakentaa syyskuun alkaessa. Työn aloitus menee kuitenkin ensi vuoden alkuun.

Viivästys aiheutuu urkutoimittajan taholta, ja siitä syntyneestä korvausvelvoitteesta käydään vielä neuvotteluja.

Liedon kirkon elämään viivästys vaikuttaa siten, että kirkko on avoinna ja toiminnassa tammikuun alkuun, eikä siis sulkeudu vielä syksyllä, kuten alun perin piti. Sen sijaan urkujen rakentaminen tulee rajoittamaan kirkon käyttöä vuoden alusta; tämänhetkisen tiedon mukaan 8.1.-22.3.2024. Mahdollista myös on, että tuonakaan aikana Liedon kirkko ei täysin suljettu; Leipähuone ja Pikkukirkko saattavat olla käytettävissä urkujen kokoamisen aikanakin.

Mikäli uusiksi mennyt aikataulu toteutuu, toiveissa on että pääsiäistä 2024 päästäisiin jo viettämään myös uusia urkuja juhlien.

Uusia urkuja odoteltaessa Liedon kirkossa on edelleen käytössä digiurut.

Liedon kirkon uudet urut

– rakentuvat uuden aikataulun mukaisesti kirkkosaliin tammikuun 2024 alusta.

– on suunnitellut ja valmistaa Alexander Schuke Orgelbau – saksalaisen urkurakentamon työ on
   pitkällä.

– on fasadin osalta suunnitellut Arkkitehtitoimisto Noan – Liedon kirkon peruskorjauksen suunnittelija.

– käsittävät kaksi sormiota ja jalkion, 27 äänikertaa ja kaikkiaan 1333 pilliä.

– ovat täysmekaaniset.

Omaleimaisia piirteitä:
– sisääntulo kirkkoon ”musiikin läpi”, urkujen alta
– lapsille oma jalkionsa
– soittopöytä lattiatasossa, pillistöt noin kolmen metrin korkeudessa
– soinnissa varhaisen romantiikan ajan urkujen sointia.

Tue Jun 13 09:39:00 EEST 2023