Risto Leppänen syksystä kirjoitusvapaalle – Outi Tukia-Takala kirkkoherran viransijaiseksi

Risto Leppänen ja Outi Tukia-Takala Liedon kirkon edustalla.

Syyskuussa kirkkoherra Risto Leppänen jää viiden kuukauden virkavapaalle ja hänen sijaisekseen tulee kappalainen Outi Tukia-Takala.

Kirkkoherra Risto Leppänen jää syksyllä virkavapaalle Liedon seurakunnan kirkkoherran virasta.
Syyskuun alusta tammikuun 2024 loppuun kestävän virkavapaan ajan Liedon seurakunnan kirkkoherrana toimii kappalainen Outi Tukia-Takala.

Viisi kuukautta kestävän virkavapaansa aikana Leppänen keskittyy työstämään Liedon kirkon peruskorjauksesta kertovaa kirjaa. Peruskorjauksen yhteydessä laajennettu ja uudistettu Liedon keskiaikainen harmaakivikirkko on läpikäynyt mittavan muutosprosessin. Jotta se saataisiin kootusti taltioitua ja tarinallistettua teki seurakunnan kirkkoneuvosto jo aiemmin, viime vuoden lopulla, päätöksen kirjahankkeen käynnistämisestä ja kirjoitusvapaan myöntämisestä kirkkoherralle. Parhaillaan käynnissä ovat myös neuvottelut kustantavan tahon kanssa.

– Liedon kirkon läpikäymä muutosmatka on ollut yhteinen, uniikki ja monivaiheinen. On inspiroivaa päästä kirjoittamaan kirkosta, joka on tärkeä, herättää kiinnostusta, ihastusta ja myös kritiikkiä. Onhan tässä muutosajattelussa aika paljon pelissä, eikä ehkä pelkästään Liedon kirkko. Toivottavasti kirjan myötä voi oppia kirkkotilan kehittämisestä laajemminkin, tuumii Risto Leppänen.

Kirjoitusvapaansa aikana Leppänen on seurakunnan projektityöntekijänä. Muut virkajärjestelyt seurakunnassa menevät siten, että kirkkoherran sijaiseksi siirtyvän Tukia-Takalan kappalaisen virkaan sijaiseksi tulee Vilma Myöhänen, joka tällä hetkellä työskentelee seurakunnassa määräaikaisena seurakuntapastorina.

Paimion rovastikunnan lääninrovastiksi Risto Leppäsen tilalle Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli on virkavapaan ajaksi nimennyt Paimion seurakunnan kirkkoherran Miika Rosendahlin.

2023-05-04 13:39:00.0