Kirkkoherra Risto Leppäselle Kynnys-palkinto esteettömyyden edistämisestä

MicrosoftTeams-image (2).png

Kynnys ry Turun toimikunta palkitsi kirkkoherra Risto Leppäsen Kynnys-palkinnolla 3.12.2022. Ennen virallista palkinnonluovutusta yhteinen hetki Liedon kirkossa, jonka peruskorjauksessa toteutettu esteettömyyden edistäminen oli merkittävä palkinnon myöntämisen peruste.

Liedon seurakunnan kirkkoherra Risto Leppäselle on myönnetty Kynnys ry Turun toimikunnan Kynnys-palkinto. Palkinto annettiin vammaisten huomioimisesta ja esteettömyyden edistämisestä Liedon seurakunnassa. Ansiokkaana nähtiin erityisesti Liedon Pyhän Pietarin kirkon vuosina 2020–2021 toteutettu peruskorjaus ja siihen olennaisesti nivoutunut periksiantamaton työ tarvittavien lupien saamiseksi.

Palkinnon Risto Leppäselle luovuttavat Kynnys ry Turun hallituksen jäsenet Taru Luukkala ja Riitta Nissilä.

– Kirkkoherra Risto Leppänen on sinnikkäästi vienyt eteenpäin peruskorjausta, jotta kirkko saataisiin esteettömäksi ja saavutettavaksi kaikille, kiitteli Nissilä.

Palkitsemispuheessa mainittiin myös Liedon kirkon peruskorjauksessa toteutettuja muutoksia, jotka ovat olennaisia, konkreettisia tekoja esteettömyyden edistämiseksi: esteetön sisäänpääsy, kauttaaltaan tasainen lattia, alttarin sijainti keskellä kirkkosalia samassa tasossa muun lattiapinnan kanssa, kiinteiden penkkien poistaminen ja korvaaminen irtotuolein sekä esteetön uudisosa ”Leipähuone” keittiöineen ja esteettömine wc-tiloineen.

— Keskiajalla kirkko oli keskeinen kokoontumispaikka. Nyt esteettömänä siellä voidaan järjestää monenlaisia tilaisuuksia ja se on kaikille sopiva kohtaamispaikka, totesivat palkitsijat.

Kirkkoherra Risto Leppänen on palkinnosta vaikuttunut.

– Tänään on kansainvälinen vammaisten henkilöiden päivä ja tunnustus tuntuu tosi hyvältä.

Leppänen kertoo Liedon kirkon peruskorjauksen pitkän ja monivaiheisen tien havahduttaneen siihen, miten erilainen on maailma vammaisen ihmisen tai liikuntarajoitteisen kokemuksista käsin.

— Ei kai se muutama porras nyt niin kamalaa ole, ajattelin vielä muutama vuosi sitten.

Yhteisen prosessin myötä esteettömyydestä tuli yksi kolmesta Liedon kirkon peruskorjauksen päälähtökohdista. Tavoitteena oli monikäyttöinen, esteetön ja pyhä tila.

— Kynnyksettömän seurakunnan rakentaminen edellyttää vaivannäköä ja halua katsoa maailmaa liikuntarajoitteisen silmin. Saatu tunnustus kuuluu kaikille heille, jotka ovat auttaneet ymmärtämään ja ovat myös väsymättä toimineet saavutettavamman kirkon puolesta, lausuu Leppänen.

Kansainvälisenä vammaisten henkilöiden päivänä 3.12.2022 Liedossa kirkkoherra Leppäselle luovutettu Kynnys-palkinto on järjestyksessä 21.

Vuonna 1973 Vammaisten henkilöiden ihmisoikeusjärjestö Kynnys työskentelee vammaisten henkilöiden yhdenvertaisten oikeuksien toteutumiseksi suomalaisessa yhteiskunnassa ja kansainvälisellä tasolla. Järjestön monipuoliseen perustyöhön kuuluvat muun muassa lakineuvonta, erilaiset kurssitukset ja koulutukset sekä kulttuuri ja kehitysyhteistyö.  Yhdistyksellä on alueellisen itsenäisen elämän keskuksia Turussa, Oulussa, Tampereella ja Kuopiossa. Jokaisella näistä on toimisto ja toimikunta, joka päättää alueen toiminnasta.

Kynnys pitää eri yhteyksissä esillä esteettömyys- ja saavutettavuukysymyksiä — ne ovat läpileikkaavaa koko Kynnyksen työssä. Yhdistys toteuttaa myös esteettömyyteen liittyviä toimeksiantoja ja esteettömyyskartoituksia.

2022-12-05 14:28:00.0