Liedon seurakunnassa ennakkoäänestys viime vaaleja vilkkaampaa

5K5A2352.jpg

Liedon kirkko oli seurakunnan suosituin ennakkoäänestyspaikka. Äänestämisen lisäksi kiinnosti kirkon uudisosa, Leipähuone, joka siunattiin ja avattiin ennakkoäänestysviikolla. kuva: Antti Partanen / Kaftor

Ennakkoäänestysviikon äänestysaktiivisuus on Liedon seurakunnassa ollut suurempi kuin seurakuntavaaleissa neljä vuotta sitten. Ennakkoäänestyksen tänään päättyessä on seurakunnassa annettu kaikkiaan 1933 ääntä. Se on yli 500 ääntä enemmän kuin vuonna 2018.

Vertailtaessa neljän vuoden takaisia äänimääriä näiden vaalien vastaaviin on muistettava, että Liedon seurakuntaan nykyisin kuuluu myös entinen Auran seurakunta. Seurakuntien yhdistyminen kasvattaa Liedon seurakunnan äänioikeutettujen määrää reilulla kahdella tuhannella. Liedon seurakunnassa on seurakuntavaaleissa äänioikeutettuja jäseniä kaikkiaan 13 889.

– Ennakkoäänien määrää tulee vielä vähän kasvattamaan ne muualla Suomessa annetut äänet, jotka tulevat postitse ensi viikolla. Toisaalta joukossa on aina myös joitakin hylättyjä ääniä. Ennakkoon annettujen äänten lopullinen määrä varmistuu vaalilautakunnan kokouksessa ensi perjantaina, selittää hallintosihteeri Sari Koski Liedon seurakunnasta.

Liedon kirkko suosituin ennakkoäänestyspaikka

– Suosituin seurakunnan ennakkoäänestyspaikoista oli esteettömäksi peruskorjattu Liedon kirkko, iloitsee kirkkoherra Risto Leppänen.

Varmasti kiinnostusta myös herätti Liedon kirkon vasta valmistunut uudisosa, Leipähuone, jonka valmistumisen myötä täydentyi keskiaikaisen Liedon kirkon kaksi vuotta kestänyt mittava peruskorjaus.

Eniten Liedon kirkossa äänestettiin kahtena ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä.

Ylipäätään ennakkoäänestyspaikkoja oli seurakunnassa tarjolla paljon. Viime vaaleissa tavoittavuudessaan hyväksi havaittu vaaliautoidea valjastettiin jälleen käyttöön. Tällä kertaa se kiersi koko viikon Liedon ja Auran alueella ja jakoi äänestäjille leipää. Vaaliautolla houkuteltiin äänestämään myös nuoria, Liedon lukion ja Novidan ammattiopiston opiskelijoita. Kaikkina ennakkoäänestyspäivinä oli äänestysmahdollisuus myös ruokakaupoissa sekä Liedon että Auran keskustassa. Äänestyspaikkoja oli vielä Liedon kaupungintalolla, Tarvasjoen kirkossa, Liedon kirkkoherranvirastossa sekä monitoimitalo Auraamossa.

Seurakuntavaalien vaalipäivä on 20.11.2022
Liedon seurakunnan äänestyspaikka on tuolloin Liedon kirkko. Äänestys on klo 11-20.
Kirkkoalueilta Aurasta ja Tarvasjoelta järjestetään Liedon kirkkoon linja-autokuljetukset.

Sat Nov 12 20:44:00 EET 2022