Kiirastorstai pukee suruun — ja tuo Liedon kirkkoon uudet tekstiilit
Kun kiirastorstaina iltamessu päättyy, viestii kirkkotilakin vahvasti. Mustaan puettu alttari, hämärä ja hiljaisuus enteilevät kuolemaa ja surua.
Kiirastorstaista Jeesuksen kärsimyshistoria tihentyy. Jeesus asettaa opetuslapsilleen ehtoollisen ja vetäytyy rukoilemaan. Yöllä hänet pidätetään ja hän jää yksin. Kirkon alttarilla siitä muistuttaa lopulta ainoana palava Kristus-kynttilä.
Kirkkovuoden pyhistä kiirastorstai on yksi vaikuttavimmista ja Liedon kirkossa tänään aivan erityinen. Uudet mustat kirkkotekstiilit ovat vasta valmistuneet. Iltamessussa tekstiilejä on pukemassa niiden suunnittelija ja valmistaja, tekstiilitaiteilija Helena Vaari.
– Liedon kirkkotekstiilien nimi ”Yhteinen tie” on mustassa Via Dolorosa, kärsimystie, kertoo Helena Vaari sommitellessaan työvaiheessa olevaa mustaa antependiumia eli alttarivaatetta Liedon kirkossa.
– Yhteinen tie kertoo kymmenien sukupolvien kulusta kirkkoon, Aurajokea seilaten, pieniä polkuja ja isompia teitä kulkien. Yhteinen on myös kulkijoiden lopullinen päämäärä, pääsy taivaan kotiin. Mustien tekstiilien tie sen sijaan on yksin kuljettu, Kristuksen yksinäinen kärsimystie.
Alttarilla näkyvät vielä paastonajan violetit tekstiilit. Alttarivaatteen pinnan rakenteessa on kirjottuna polkuja, teitä, veden liikettä, oksia, historian uurteita. Vihkiristi siinä on kuin keskiajalla kirkon seiniin maalatut.
– Mustaan alttarivaatteeseen vihkiristi tulee vielä punaisempana, verta symboloiden. Ja kuin orjantappuroina pitkin mustan pintaa kulkevat harmaalla langalla kirjotut piikkiset oksat, kuvaa Vaari.
Ompelulankaa yhden värisarjan kahteen alttarivaatteeseen kuluu noin kaksi kilometriä!
Saarnastuolia koristaa niin kutsuttu kirjaliina. Sen Madonna ja lapsi -kirjontaa on innoittanut keskiaikainen Liedon Madonna -veistos, joka nykyisin on Turun linnassa.
Valkoinen, violetti ja vihreä kirjaliina ovat kaikki Madonna-aiheisia ja jo käytössä. Mustassa kirjaliinassa ei nähdä Madonnaa, vaan kyynelten virta: Maria-äidin suru ja Kristuksen kuolema.
– Kyynelvirta syntyy vuorikiteistä, kiiltävistä korukivistä ja niiden viereen kirjotusta verenpunaisesta langasta, paljastaa Vaari.
Vaarin työtekniikat ovat vapaa taidekirjonta ja tekstiilikollaasi. Työ on kuin kolmiulotteista maalausta ompelukoneella. Tekstiileissä on valoja ja varjoja kuin kirkossa ja pinnassa kerroksia kuin seinissä.
Kirkkovuoden liturgisen värin mukaan vaihtuvat kirkkotekstiilit ovat osa jumalanpalvelusta. Väri kertoo vertauskuvainnollisesti elettävästä ajankohdasta. Paastonajan katumuksen, odotuksen ja valmistautumisen violetti vaihtuu pitkäperjantaiksi surun ja kuoleman mustaan. Pääsiäislauantain yömessussa ollaan jo ilon, kiitoksen ja juhlan valkoisessa. Kirkkovuotta hallitsee vihreä, toivon, iankaikkisen elämän, kasvun ja arjen väri.
Kirkkotekstiilien uusiminen kaikissa liturgisissa väreissä sisältyy Liedon kirkon peruskorjaushankkeeseen. Enää puuttuva punaiset. Niitä odotetaan helluntaiksi. Silloin muistetaan Pyhän Hengen vuodattamista, ja liturginen punainen on Pyhän Hengen, veren, tulen ja todistuksen väri.
2022-04-14 17:10:00.0