Palmusunnuntaina kuullaan seitsemän sanaa ristillä

Liedon kirkon sali pimeänä ja tyhjänä.

Musiikki ja kirkkotila kuljettavat kuulijaa harmonisesti hiljaisen viikon tapahtumiin ja tunnelmiin uudistetussa Liedon kirkossa palmusunnuntaina esitettävässä pienoispassiossa. Kuva: Antti Partanen / Kaftor.

Palmusunnuntain konsertissa Liedon kirkossa pääteoksena on Heinrich Schützin "Seitsemän sanaa ristillä". Sillä sopii laskeutua hiljaisen viikon ja kärsimyksen tielle. Teoksen nimi tulee seitsemästä repliikistä, jotka
Jeesus ristillä sanoi, ja huippunsa teos saavuttaa dramaattisessa seitsemännessä repliikissä ”Se on täytetty”. Jeesuksen maanpäällinen vaellus on päättynyt ja Jumalalta saatu tehtävä on tullut valmiiksi.

Konsertin nimiteoksen esittää kamarikuoro Musica Vocale Tomi Satomaan johdolla. Jeesuksen roolin laulaa solistina lietolainen tenori Teemu Mustonen. Muiden solistien laulamina kuullaan evankeliumikatkelmien kerrontaa sekä ryövärien roolit. Mukana on lisäksi kahdesta viulusta, sellosta ja uruista koostuvan soitinyhtyeen osuuksia.

Kuoro laulaa konsertissa myös Arvo Pärtin ja Henry
Dumontin
teoksia. Lisäksi turkulainen renessanssimusiikkiin
erikoistunut lauluyhtye Ex Arte Lux esittää Orlando di Lasson musiikkia.

Seitsemän sanaa ristillä säveltäneen Schützin (1585–1672) on sanottu olleen saksalaisen musiikin isä, jolta luomisvoimaansa ammensivat Johann Sebastian Bach ja monet muut Schützin jälkeen eläneet säveltäjät.

Kuoronjohtaja Tomi Satomaalle tämä pienoispassioksikin kuvailtu teos on myös henkilökohtaisesti merkityksellinen. Se oli ensimmäinen teos, jota Satomaa itse nuoruuden ajan kuorossaan Candominossa lauloi.

– On kyllä myönnettävä, että sävellyksen hienous ei koulupojalle heti auennut. Ehkä se kertoo siitäkin, että musiikki ennen Bachia on jäänyt vähemmälle huomiolle niin sanotussa länsimaisen taidemusiikin kentässä, aprikoi
Satomaa.

Kuorovuosien myötä teos kävi tutuksi ja rakkaaksi. Se esitettiin Satomaan ensimmäisessä konsertissa kuoronjohtajanakin.

– Candomino on myös levyttänyt teoksen, ja tuo levy soi jokaisena paastonaikana minulla ahkerasti, kertoo Satomaa.

Kuoronjohtajaa innostavat myös kirkkokonsertin puitteet.

– Uudistetun Liedon kirkon kauneus ja akustiikka sopivat erityisen hyvin tämänkaltaiselle musiikille. Musiikki ja tila kuljettavat kuulijaa hiljaisen viikon tapahtumiin ja tunnelmiin.

7 sanaa ristillä -konsertti Liedon kirkossa su 10.4. klo 19,
vapaa pääsy, ohjelma 10 €