Liedon seurakunnankin kirkot käytettävissä samaa sukupuolta olevien vihkimisissä

Liedon kirkko kuvattuna kellotapulista käsin keväällä.

Liedon seurakunnan kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 24.3.2022, että seurakunnan kirkot ja muut tilat ovat käytettävissä samaa sukupuolta olevien kirkollisissa avioliittoon vihkimisissä sekä avioliiton siunaamisissa. Kirkkoneuvosto piti tilojen avaamista tärkeänä seurakuntalaisten yhdenvertaisen palvelun mahdollistamiseksi. Päätös syntyi yksimielisesti.

Vastaavia hallinnon päätöksiä ovat aiemmin tehneet seurakunnat esimerkiksi Tampereella, Helsingissä ja Turussa.

Samaa sukupuolta olevien vihkimisistä on monissa seurakunnissa tullut vallitseva käytäntö siitä huolimatta, ettei kirkon avioliittokanta ole muuttunut vastaamaan jo vuonna 2017 voimaantullutta avioliittolakia.

Kirkkoneuvosto totesi myös, että päätettäessä tilojen käytöstä ei päätetä seurakunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden määräämisestä työtehtäviin.

– Kirkkoneuvoston päätös tilojen avaamisesta on paikallisseurakunnan tahdonilmaisu yhdenvertaisuuden puolesta. Se tekee näkyväksi seurakunnan toimintakulttuuria ja on toivottavasti tervetulotoivotus, toteaa kirkkoherra Risto Leppänen.

– Kirkkoneuvostossa toki tiedostettiin tämänhetkinen jännite lain ja kirkon avioliittokäsityksen välillä. Samalla näkyi halu puolustaa yhdenvertaisuutta ja kaikkien oikeutta rakkauteen.

Fri Mar 25 14:36:00 EET 2022