Ihmisiä syömässä pöytien ääressä Liedon kirkon pikkukirkossa lasiovien takana. Etualalla messinkinen risti.
Arkinen, tavallinen, taivaallinen

Liedon seurakunnan strategia vuoteen 2030

Tehtävämme
Kutsumme Jumalan yhteyteen. Huolehdimme ihmisistä ja luomakunnasta. Luomme toivoa.

Olemme hengellinen yhteisö, sielunsa kadottaneiden ja haavoittuneiden turvapaikka. Elämä seurakunnassa on kutsuvaa, turvallista, hyväksyvää. Vastaamme myös yksilölliseen ja nuorempien sukupolvien hengelliseen etsintään: annamme tilaa hiljaisuudelle, rukoukselle, musiikille, keholliselle hengellisyydelle.

Pidämme kirkonovet auki. Kehitämme kirkkotilojen käyttöä ja saavutettavuutta. Kaikille avoin ovi viestii vieraanvaraisuudesta ja Jumalan rakkaudesta. Sallimme pyhyyden, hiljaisuuden ja kauneuden puhua kirkkotiloissa ja -pihoilla. Kirkot ovat ihmistä ja elämää varten. Kirkkopiha ja avoinna oleva kirkko kutsuvat: saa olla, tulla, mennä.

Asetamme etusijalle heikoimmassa asemassa olevat. Teemme tinkimättä työtä köyhyyden lieventämiseksi. Taistelemme yksinäisyyttä ja syrjäytyneisyyttä vastaan. Vahvistamme yhteisöllisyyttä. Saamme iloita, nauraa. Rakennamme yhteistä ruokapöytää, jossa murtuu arkinen, tavallinen ja taivaallinen leipä.

Tiedostamme, että ympäristön hyvinvoinnin turvaaminen on välttämätön tulevaisuuden ja elämän elinehto ja että luomakunnan vaaliminen on velvollisuutemme. Teemme ympäristövastuullisia päätöksiä ja valintoja. Ympäristöetiikan kysymykset ovat osa toimintaamme, kasvatustamme, viestintäämme. Luomme toivoa.

Olemme ihmisiä varten, emme organisaatiota. Vain ulospäin suuntautuva kirkko on elinvoimainen. Asetumme avoimeen ja tasavertaiseen vuoropuheluun. Etsimme nöyrästi ja kuunnellen yhteistyön mahdollisuuksia.

Pidämme kirkot kunnossa ja vähennämme muiden kiinteistöjen määrää. Toiminnan suunnan määrittävät seurakunnan tehtävä ja osaaminen. Laatu on määrää tärkeämpää. Annamme arvon vapaaehtoisuudelle.

Pidämme huolta työntekijöiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Suhtaudumme vastuullisesti työajan käyttöön. Sopeutamme työntekijöiden määrää toiminnan tarpeisiin.

Edessä olevien seurakuntarakenteiden murroksissa olemme osa ratkaisua, emme ongelmaa. Olemme keveiden hallintorakenteiden kannalla. Lujitamme seurakuntien välistä luottamusta. Muutos ei ole uhka.