Sunnuntaina selkokielinen jumalanpalvelus

Ristissä olevat kädet.

Ensi sunnuntaina on Liedon seurakuntatalolla selkokielinen jumalanpalvelus. Se tarkoittaa, että jumalanpalvelus on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan ymmärrettävämmäksi. Selkokielinen jumalanpalvelus on kaikille avoin, tavallinen jumalanpalvelus, mutta sopii erityisesti heille, joiden on syystä tai toisesta vaikea lukea tai ymmärtää yleiskieltä. Jumalanpalveluksessa käytetään paljon kuvia, mikä saattaa auttaa esimerkiksi muistisairasta tai vaikkapa kieltä opettelevaa.

Ensi sunnuntain ehtoollisjumalanpalveluksen eli messun kulkua kuvataankin kaikkiaan yli sadalla dialla, jotka heijastetaan seinälle messun aikana. Diat kertovat muun muassa rukouksista ja virsistä sekä sanoin että kuvin. Jumalanpalvelusta ovat valmistelleet Liedon seurakunnan kehitysvammaisten ryhmät, jotka myös osallistuvat messun toteuttamiseen yhdessä diakoniatyöntekijöiden kanssa. Pappina on kehitysvammaistyön pappi Pertti Arola ja kanttorina Kaisa Kraft. Messun jälkeen on kahvitarjoilu.

Tutkimusten mukaan 650 000-750 000 suomalaista tarvitsee selkokieltä ja vielä useampi hyötyy siitä. Suomen evankelis-luterilaisessa runsas vuosi sitten hyväksytyn toimenpideohjelman tavoitteena on edistää ja kehittää selkokielen asemaa kirkossa. Aivan hiljattain piispainkokous käsitteli huomattavan määrän selkokielistä materiaalia, jota voidaan käyttää esimerkiksi jumalanpalvelusten virikemateriaalina.

Selkokielinen jumalanpalvelus su 18.2. klo 10 Liedon seurakuntatalolla

2024-02-12 14:47:00.0