Kesäisessä maisemassa hautausmaalla penkki puun alla sekä hautakiviä joen varteen johtavan käytävän varrella.

PYSÄHDYKSIÄ

PORTTI: Matkalla oleminen

Pyhiinvaelluksella on tärkeää pitää huolta itsestämme, koko kehosta. Kipristele ensin varpaitasi. Keinuttele painoa varpaista kantapäihin ja takaisin. Nouse sitten varpaillesi ja alas muutaman kerran. Jatka nousua varpailleen ja nosta myös kädet ylös. Vedä ilmaa sisään ja suorista koko kehosi noustessa. Puhalla sitten ilma ulos, laske kädet ja kantapäät. Voit liittää liikkeeseen rukouksen: Kiitos tästä matkasta, kiitos varjeluksesta.

Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet. (Fil. 3: 16)

Ystävä huusi pyöräilijälle, minne tämä oli menossa. Pyöräilijä näytti kädellään: eteenpäin. Polkupyörällä kulkijan vaihtoehdot ovat vähissä: taaksepäin ei voi polkea, ja pysähtyvä ei pysy pystyssä. Käsillä oleva jae on otettu Filippiläiskirjeen kohdasta, jossa Paavali kuvailee ihmisen matkaa taivastiellä. Perusasia on jatkuvasti sama: kuljemme elämän tiellä Kristuksen omina. Jumalan armon varassa saamme jatkaa matkaa juuri siitä kohdasta, johon olemme tulleet.

Juuri nyt Liedon kirkkoa peruskorjataan

Liedon kirkko, eli Pyhän Pietarin kirkko, on seurakunnan pääkirkko.  Juuri tällä hetkellä siellä tehdään perukorjausta ja kirkko on siksi suljettu.  Remontoitu kirkko otetaan uudelleen käyttöön ensimmäisenä adventtina 2021.

Peruskorjauksen ajan kirkkoalueen jumalanpalvelusten keskus on Liedon seurakuntatalon Seuriskirkko – seurakuntatalon Mestarinsaliin tehty kirkkosali.

Liedon Pyhän Pietarin kirkko on rakennettu viimeisten tutkimusten mukaan vuoden 1500 aikoihin, ja se on Varsinais-Suomen yksinkertaisinta harmaakivikirkkotyyppiä: runkohuoneen rakenteissa on käytetty vain hyvin vähän tiiltä. Kirkko on kolmilaivainen pitkäkirkko.

Keskiakselissa pohjoispuolella on satulakattoinen sakaristo ja eteläpuolella runkohuoneen keskilinjan länsipuolella satulakattoinen asehuone. Itäpäässä on vuonna 1902 rakennettu kuusikulmainen uusgoottilaistyylinen kuori, jossa on huippukatto.

Kirkon rakennusaineena on käytetty pääosin harmaakiveä. Keskilaivan leveys on yli kaksi kertaa niin suuri kuin sivulaivojen leveys. Keskilaiva on myös sivulaivoja huomattavasti korkeampi. Sivulaivojen holvit ovat ristiholveja. Keskilaivan kaksi itäisintä ovat tähtiholveja, joissa ruoteiden yhtymäkohdissa on rengas, samoin niissä kohdin, missä ristin haarat leikkaavat tähtikuvioiden ääriviivat. Kolmas holvi on tavallinen tähtiholvi. Neljäs holvi on kahdeksanjakoinen, kuten sakaristonkin holvi. Kirkon kaikissa holveissa on ruoteiden yhtymäkohdassa rengas. Uudella ajalla ruoteet koristettiin punamaalilla. Maalaukset entisöitiin vuonna 1972. 1970-luvun remontissa uusittiin myös kirkon penkit, saarnastuoli ja alttarikaiteet ja sisustuksen suunnitteli arkkitehti Pirkko Stenroos ja tekstiilit Vuokko Nurmesniemi.

Nyt meneillään olevan remontin myötä kirkkosalin lattia on yhdessä tasossa ja kiinteät penkit vaihtuvat liikuteltavissa oleviin tuoleihin. Kirkko saa uudet urut, kalusteet sekä tekstiilit. Kirkkoon tulee myös wc-tilat.  Tavoitteena on esteetön ja monikäyttöinen tulevaisuuden pyhä  ihmisen koti, Jumalan huone.

Havainnekuva Liedon kirkon kirkkosalista remontin jälkeen. Arkkitehtitoimisto Noan.

Mikäli olet kirkkomaan pyhiinvaelluksella ja päätät tähän matkasi, voit pyhiinvaelluksen päätteeksi vielä siunata itsesi ristinmerkillä:

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Jos jatkat matkaa, kulje suojatien kautta Kirkkotien toiselle puolelle ja lähde vasemmalle Keisvuoren hautausmaalle, kartan mukaan.