Taizen kirkossa keskellä veljiä ja vierellä osallistujia

Varainhankinta:

Jos haluat tukea nuoria matkakuluissa, tilaa ystävänpäivälahjat tai muut kevään muistamiset osoitteesta: https://tuetiimia.fi/tiimi/uh1760/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Taizén luostariyhteisö on toisen maailmansodan jälkeen Ranskan maaseudulle muotoutunut ekumeeninen veljeskunta, joka kutsuu luokseen viikoittain tuhansia nuoria ympäri maailmaa. Viikon aikana vietämme yhdessä rukoushetkiä, keskustelemme raamiksissa, osallistumme työpajoihin ja teemme alueen käytännön töitä. Taizéssä ei ole palkattua henkilökuntaa, vaan kaikki käytännön hommat teemme me itse pitkäaikaisten vapaaehtoisten ohjauksessa. Jokainen saa itselleen yleensä yhden työn viikon ajaksi, esimerkiksi aamupalan laittamisen, lounasastioiden tiskaamisen tai alueen roskisten tyhjentämisen. Töitä tehdä ryhmissä hyvässä seurassa. Iltaisin on aikaa mm. kokoontua alueen ainoaan myyntikojun Oyakin luo, josta voi ostaa pientä iltapalaa ja hengailla toisten kanssa tai alueen kirkkoon voi jäädä laulamaan toisten kanssa Taizén omia lauluja, jotka tulevat viikon aikana tutuiksi ja rakkaiksi.

Matka-aika on pe 26.7. - ti 6.8.2024. Perillä Taizéssä ollaan sunnuntai-iltapäivästä seuraavan lauantai-sunnuntain väliseen keskiyöhön. Taizé toivoo, ettei alueelta poistuta viikon aikana vaan ollaan kuten leireillä. Matka on tarkoitettu 16-29-vuotiaille.

Taizéssä olo viikon maksaa 100 euroa ja sillä katetaan yksinkertainen ravitseva ruoka, majoitus parakeissa tai yhteisteltoissa (voit ottaa mukaan myös oman teltan) ja muu tarvittava, kuten vessojen ja suihkujen käyttö. Matkat taitamme Launokorpi Oyn tarjouksen mukaisesti lähtöpaikkakunnilta Helsinkiin bussilla, sieltä autolautalla Travemündeen ja Saksasta bussilla Taizéen asti. Matkakulut ovat 630 euroa alaikäisiltä ja 680 euroa aikuisilta ja tämä sisältää bussit, lautan, hyttimajoituksen ja ruuan lautoilla molempiin suuntiin, kaikki matkaan liittyvät tietullit ja muut maksut. Pieniä määriä matkarahaa on hyvä olla mukana, mutta Taizéssä pärjää ostamatta mitään. Tällä hetkellä kerättyjen tuottojen myötä hinta on noin 500 € matkaajalta, avustukset ja varainhankinta vaikuttavat vielä hintaan.

Matkalle voit ilmoittautua www.lyyti.in/taize ja maksamalla samalla 100 euron varausmaksun. Loppuhinta tulee maksettavaksi kevään lopulla, kun varainhankinnat on tehty. Ilmoittautuminen on mahdollista vain ikäryhmään kuuluville tammikuun loppuun asti, sen jälkeen paikat aukeavat hetkeksi myös yli 29-vuotiaille.

Liedosta mukaan lähtee työntekijöinä Antsa Virtanen ja Elina Ahola

Mukaan on lähdössä nuoria ja nuoria aikuisia myös Turun Tuomiokirkkoseurakunnasta (Sofia Flinck), Turun Martinseurakunnasta (Jenni Haltia), Piikkiön seurakunnasta (Martti Haltia) ja Maskun seurakunnasta (Hanna HyvönenLinkki avautuu uudessa välilehdessä)

Jos et kuulu näihin seurakuntiin, mutta olet kiinnostunut matkasta, ota yhteys Martin seurakunnan Jenni Haltiaan.

Kysy lisää:

nuorisotyönohjaaja