Nurmikolla Keisvuoren moderni kellotapuli jossa kellot näkyvissä rimoituksen takana.

PYSÄHDYKSIÄ

KEISVUOREN HAUTAUSMAAN KELLOTAPULI: Sukupolvien yhteys

Pyhiinvaelluksella voi rukoilla monella tavalla. Yksi rukouksen muoto on virsien laulaminen. Virsi 30 Maa on niin kaunis on vanha pyhiinvaelluslaulu, jossa puhutaankin yhteisestä vaelluksesta kohti taivasta. Kulje eteenpäin laulaen tätä virttä tai jotain muuta tuttua virttä.

Maa on niin kaunis.
Kirkas Luojan taivas,
Ihana on sielujen toiviotie.
Maailman kautta
kuljemme laulain,
taivasta kohti matka vie.

Me, sinun kansasi, sinun laitumesi lampaat, kiitämme sinua ikuisesti, toistamme ylistystäsi polvesta polveen. (Ps. 79:13)

Vanhaa testamenttia lukiessa kiinnittyy huomio siinä oleviin moniin sukuluetteloihin. Jokainen sukupolvi on lenkki pitkässä ketjussa. Varsinkin psalmeissa usein esiintyvä ilmaisu ”polvesta polveen” korostaa jatkuvuutta: kansa kiittää Jumalaa ”ikuisesti”, yli sukupolvirajojen. Eri sukupolvien lampailla on sama paimen, jonka johdatukseen voi luottaa, vaikka ei itse saisi päämäärää nähdä.

Keisvuoren hautausmaa

Keisvuoren hautausmaa on saanut nimensä vieressä olevan mäen, Keisvuoren mukaan. Hautausmaa vihittiin käyttöön vuonna 1992. Hautausmaalla on perinteisten arkkuhautausosastojen lisäksi uurnaosasto ja muistolehto. Uurnaosastoon pystytetään oma muistokivi ja muistolehtoon taas sirotellaan tuhka ja nimi laitetaan yhteiseen muistomerkkiin. Nämä alueet voit nähdä, kun kuljet hautausmaan läpi vievää tietä.

Alueen symboliksi rakennetun kellotapulin on suunnitellut arkkitehti Juhani Saarelainen. Kellotorni on teräsrakenteinen ja siinä on kolme kelloa ja sen korkeus on noin seitsemän metriä. Kelloihin on kirjoitettu seuraavat raamatunlauseet:

Kylvetään katoavana, nousee katoamattomana. 1.Kor. 15:42

Kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. 1.Kor. 15:43

Jumala on kallioni, minun osani iankaikkisesti. Ps. 73:26

Raamatunlauseet kertovat hautausmaan sanomasta ja tukeutuvat kuvakielessään maanviljelykseen ja kallion lujuuteen. Niissä on myös yhtymäkohtia Liedon Pyhän Pietarin kirkkoon ja näin seurakunnan historiaan.

Hautakivirivistä osa ja niiden edessä nurmikkoa ja yllä valkoisia puiden kukkia utuisena.