Kirkolliskokousvaalit 13.2. - alustavia tuloksia odotetaan 14.2.

Kirkon viestintä

Kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston vaalit toimitetaan 13.2.2024. Kirkon viestintä ja ruotsinkielinen viestintä tiedottavat alustavista vaalituloksista 14.2. alkaen mediajakelulla lähetettävillä tiedotteilla, jotka päivittyvät myös evl.fi/tiedotteetLinkki avautuu uudessa välilehdessä-verkkosivustolle pienellä viiveellä. Tiedot valituista päivitetään lisäksi evl.fi/plus-palveluunLinkki avautuu uudessa välilehdessä sitä mukaa, kun tiedot saapuvat hiippakunnista. Hiippakuntavaltuustovaalien tuloksista kertovat hiippakuntien tuomiokapitulitLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pappisjäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja hiippakunnan papit. Maallikkojäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja kirkkovaltuuston tai seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston maallikkojäsenet. Annetut äänet lasketaan hiippakuntien vaalilautakunnissa.

Kirkolliskokousvaaleissa on koko maassa 715 ehdokasta, joista maallikkoja on 508 ja pappeja 207. Kirkolliskokoukseen valitaan hiippakunnista 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita.

Ehdokkaat esittäytyvät Ehdokasgalleriassa

Ehdokkaisiin voi tutustua kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston vaalien ehdokasgalleriassa, joka löytyy verkkosivustolla evl.fi/ehdokasgalleriaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Verkkopalvelussa on esittelyt ja perustietoa ehdokkaista. Kirkolliskokoukseen valitut päivitetään ehdokasgalleriaan.

Kirkolliskokous on kirkon ylin toimielin. Se käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Uuden kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston toimikausi on neljä vuotta, 1.5.2024–30.4.2028. Uusi kirkolliskokous kokoontuu ensimmäiseen istuntoviikkoonsa Turkuun 13.–17. toukokuuta.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Hiippakuntavaltuustolla on muun muassa oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle. Hiippakuntavaltuustossa on 21 jäsentä, joista 14 on maalikoita ja seitsemän pappeja.

Fri Feb 09 16:28:00 EET 2024