Laskiaissunnuntaista messuja kaikilla kirkkoalueilla – osallistujamäärä edelleen rajoitettu

Jumalanpalveluksia pidetään laskiaissunnuntaista 14.2.2021 alkaen seurakunnan kaikilla neljällä kirkkoalueella, Liedon keskustassa, Aurassa, Littoisissa ja Tarvasjoella. Alueellisista koronarajoituksista pidetään edelleen kiinni, ja jumalanpalvelusten osallistujamäärää rajataan. Osallistujia voi olla enintään kymmenen, palveluksen toimittavien henkilöiden lisäksi. Luonnollisesti edelleen noudatetaan turvaväli- ja maskisuosituksia.

Seurakunnan jumalanpalveluselämä on tähänkin asti noudattanut tiukasti voimassa olevia suosituksia. Osallistujamäärän rajoittamisen lisäksi itse jumalanpalvelusten määrää on alkuvuoden ajan supistettu siten, että sunnuntaisin on jumalanpalvelus pidetty vain yhdellä kirkkoalueella. Koronan leviämisriskin minimoimiseksi on messujen sijasta pidetty sanajumalanpalveluksia, eli ehtoollista ei ole vietetty. Nyt laskiaissunnuntaista alkaen jumalanpalvelukset ovat jälleen enimmäkseen ehtoollisjumalanpalveluksia.

– Vaikka rajoitukset eivät ole höllentyneet, pidämme tärkeänä että myös tällä pienellä joukolla on mahdollisuus päästä ehtoollispöytään. Erityisesti nyt tarvitsemme ehtooollista, siinä Kristus tulee luoksemme, murtuu meidän niin monin tavoin murtuneiden puolesta, miettii kirkkoherra Risto Leppänen

Ehtoollista jaettaessa noudatetaan myös erityisen huolellista hygieniaa.

Pyhäpäivystykset kirkkoalueilla jatkuvat

Seurakunnan kaikilla kirkkoalueilla ovat kirkot – tai joissakin tapauksissa seurakuntatalot – sunnuntaisin myös avoinna jumalanpalveluksen jälkeen tunnin ajan. Silloin voi käydä hiljentymässä omaan tahtiin, ja myös pappi on tavattavissa, joinakin pyhinä myös diakoniatyöntekijä. Mahdollista on saada myös yksityinen ehtoollinen. Kirkkoalueilla siis jatketaan sunnuntaipäivystyksiä, jotka aloitettiin, kun jumalanpalvelusten määrää koronatilanteessa karsittiin. Tällä on pyritty, ja yhä pyritään, mahdollistamaan omaehtoinen hiljentyminen porrasten, yhtäaikaisia väkijoukkojen kokoontumisia välttäen.

Ryhmätoiminnan sijasta kohtaamisia verkossa Alueellisia koronasuosituksia noudattaen monet rajoitukset jatkuvat ennallaan. Suurin osa seurakuntalaisia yhteen kokoavasta viikkotoiminnasta jatkaa tauolla oloa. Alakouluikäisten kerhot sekä lasten kuoro pidetään viikoittain, samoin kuin pienten lasten päiväkerho. Osa toiminnasta toteutetaan verkossa. Esimerkiksi torstai-iltojen nuorten Olkkari pidetään Teams-tapaamisena ja perhekerhoja ja -muskareita toteutetaan livenä Facebook-sivulla Liedon seurakunnan lapset ja perheetLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Joka sunnuntai jumalanpalvelukseen voi osallistua myös verkon välityksellä. Liedon Seuriskirkon jumalanpalvelukset striimataan seurakunnan YouTube -kanavalle Linkki avautuu uudessa välilehdessäsekä Facebook-sivulle.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ajantasaiset tiedot kaikista tapahtumista, myös erilaisista live-lähetyksistä, saa verkkosivujen tapahtumahausta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkollisissa toimituksissakin kymmenen osallistujan raja

Kirkollisten toimitusten osallistujamääräsuositukset ovat edelleen samat kuin alkuvuonna. Kasteissa ja vihkimisissä enimmäisosallistujien määrä on kymmenen eikä tähän lasketa toimituksen pappia, kanttoria eikä suntiota. Hautaan siunauksessa voidaan määrä ylittää, jotta vainajan kaikkein läheisimmät ihmiset pääsevät mukaan.

Työntekijät tavoitettavissa ja tavattavissa

Seurakunnan työntekijämme ovat tavoitettavissa puhelimitse, sähköpostitse, sosiaalisen median kautta sekä tavattavissa. Yhteystiedot verkkosivuillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.Kirkkoherranvirasto on avoinna arkisin klo 9-13 Mestarintuvassa (Hyvättyläntie 19). Asiointia suositellaan ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostitse, p. 050 4137 108, liedon.khranvirasto@evl.fi

Seurakunnan menettelymallit perustuvat Varsinais-Suomen koronatyöryhmän, Aluehallintoviraston ja Turun arkkihiippakunnan antamiin ohjeistuksiin.

2021-02-09 09:28:00.0