Seurakunta liittyy Turun alueelliseen keskusrekisteriin

Kirkkoherra Risto Leppänen allekirjoittamassa sopimusta vierellään keskusrekisterin johtaja Hanna Lehto.

Liedon seurakunnan puolesta sopimuksen Turun alueellisen keskusrekisteristä allekirjoitti kirkkoherra Risto Leppänen. Vierellä keskusrekisterin johtaja Hanna Lehto. kuva: Timo Jakonen

Liedon seurakunta liittyy vuoden alusta Turun alueelliseen keskusrekisteriin. Tämä tarkoittaa, että avioliiton esteiden tutkintaa tai virkatodistusta ei voi enää tilata kirkkoherranvirastosta eikä niitä siellä tehdä. Näistä palveluista huolehtii jatkossa Turun alueellinen keskusrekisteri.

Alueellinen keskusrekisteri vastaa seurakuntiensa jäsenkirjanpidosta, ja siellä tehdään myös  kirjaukset kirkollisista toimituksista kuten kasteesta, konfirmaatiosta sekä avioliittoon vihkimisestä. Palveluihin kuuluu myös muutto- ja perhesuhdetietojen oikeellisuuden tarkistaminen.

Turun alueellinen keskusrekisteri haluaa taata asiakkaille tasalaatuisen, yhteistyössä tehtävän palvelun. Kun erikoistyö keskitetään yhteiseen keskusrekisteriin, seurakunnat saavat keskittyä seurakuntatyöhön. Esimerkiksi yhä kansainvälisemmiksi muuttuneet kirkolliset toimitukset vaativat vahvaa asiantuntemusta.

Liedon lisäksi Turun alueelliseen keskusrekisteriin liittyvät ensi vuoden alussa Laitilan, Raision ja Someron seurakunnat. Kuluvan vuoden alussa aloittaneessa alueellisessa keskusrekisterissä on ennestään 13 seurakuntaa: Turun ja Kaarinan seurakuntien lisäksi Kustavi, Nousiainen ja Taivassalo. Jäsenpohja on uusien jäsenseurakuntien myötä noin 195 000. Alueellisen keskusrekisterin kustannukset jaetaan seurakuntien jäsenmäärän mukaisesti. Uusien seurakuntien myötä alueelliseen keskusrekisteriin rekrytoidaan kolme uutta toimistosihteeriä.

Sopimus uusien seurakuntien kanssa allekirjoitettiin keskiviikkona 18. marraskuuta. Sopimuksen allekirjoittivat Laitilan seurakunnasta kirkkoherra Petri Laitinen ja talouspäällikkö Merja Jusi, Liedon seurakunnasta kirkkoherra Risto Leppänen, Raision seurakunnasta kirkkoherra Sari Lehti ja talousjohtaja Kari Haakana, Someron seurakunnasta kirkkoherra Jaakko Knuutila ja talouspäällikkö Kirsi Parviainen sekä Turun ja Kaarinan isäntäseurakuntayhtymästä tuomiorovasti, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Heimo Rinne ja alueellisen keskusrekisterin johtaja Hanna Lehto.

Kirkonkirjat on digitalisoitu ja Turussa pystytään tekemään todistukset koko Suomen alueelta. Ainoastaan Karjalan luovutettujen alueiden kirkonkirjojen tiedot ovat saatavilla vain Mikkelistä.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenrekisteriä, kirkonkirjoja, pidetään vuoden 2022 alusta alkaen yllä ainoastaan alueellisissa keskusrekistereissä, jotka voivat muodostua seurakuntayhtymään kuuluvista seurakunnista tai alueellisesti esimerkiksi seurakuntayhtymää laajemman alueen seurakunnista tai muutoin itsenäisistä seurakunnista.

Asiointiaika Turun alueellisessa keskusrekisterissä osoitteessa Eerikinkatu 3 on korona-aikana arkisin klo 9−14. Sähköinen asiointi onnistuu ympäri vuorokauden. Linkit sähköiseen virkatodistuksen tilaamiseen sekä avioliiton esteiden tutkintaan löytyvät jatkossakin myös kotiseurakunnan verkkosivuilta.

2020-11-23 13:42:00.0