Mari Leppänen ja Jouni Lehikoinen etenevät Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin toiselle kierrokselle

Kasvokuvat Jouni Lehikoisesta ja Mari Leppäsestä.

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntadekaani Mari Leppänen ja Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen etenevät toiselle vaalikierrokselle torstaina 5.11. pidetyssä Turun arkkihiippakunnan piispan vaalissa. Alustavan ääntenlaskennan mukaan Leppänen sai 35,4 prosenttia annetuista äänistä ja Lehikoinen 32,4 prosenttia ensimmäisellä vaalikierroksella.

Alustavassa tuloslaskennassa äänimäärät jakautuivat neljän ehdokkaan kesken seuraavasti: Heikki Arikka sai yhteensä 168 ääntä (16,6 %), Kaisa Huhtala 152 ääntä (15,1 %), Jouni Lehikoinen 327 ääntä (32,4 %) ja Mari Leppänen 357 ääntä (35,4 %). Vaalin äänestysprosentti oli 84,8 prosenttia.

Äänioikeus on hiippakunnan papeilla ja lehtoreilla sekä samalla määrällä seurakuntien valitsemia maallikkojäseniä. Äänioikeutettuja oli yhteensä 1191.

Tulokset vahvistetaan maanantaina 9.11. kello 10 alkavassa tuomiokapitulin istunnossa.

Mari Leppänen on työskennellyt Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntadekaanina vuodesta 2019. Aiemmin hän on toiminut muun muassa piispan erityisavustajana, seurakuntaavaalien projektipäällikkönä Kirkkohallituksessa sekä pappina Liedon seurakunnassa.

Jouni Lehikoinen on työskennellyt Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2003. Aiemmin hän on toiminut muun muassa Karinaisten ja Paimion seurakuntien kirkkoherrana.

Toinen vaalikierros on 3.12.

Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin toinen kierros Leppäsen ja Lehikoisen kesken käydään 3.12.2020.

Vaalin voittanut tuleva piispa on median tavattavissa 3.12. kello 18 Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulissa järjestettävässä tilaisuudessa. Vaali vahvistetaan 4.12. tuomiokapitulin istunnossa, joka alkaa kello 14.

Toisen kierroksen ehdokkaiden välinen keskustelu järjestetään keskiviikkona 18.11.2020 kello 18 Turun tuomiokirkossa yhteistyössä Ylen kanssa. Keskustelu striimataan ja sitä on mahdollista tulla seuraamaan myös paikan päälle.

Uusi piispa aloittaa tehtävässään 1.2.2021. Hänet vihitään virkaan Turun tuomiokirkossa 7.2.2021.

Lisätietoja vaalista: Turun arkkihiippakunnan vaalisivu verkossa

2020-11-05 15:24:00.0