Voikukkia on avoin kohtaamispaikka sijoitettujen lasten läheisille

Tänä syksynä järjestetään Liedossa ensi kertaa avoimina vertaisryhminä, Voikukkia-kahviloina, tapaamisia, jotka on tarkoitettu sijoitettujen tai huostaanotettujen lasten vanhemmille ja läheisille.

Lapsen sijoittaminen kodin ulkopuolelle koskettaa perheen lisäksi lapsen lähiverkostoa, isovanhempia ja muita läheisiä. Tällaisessa tilanteessa voi vertaistuesta saada apua omaan jaksamiseen. Vertaiskahvilassa voima on siinä, että omasta tilanteesta ja kokemuksista saa keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat kokeneet saman. Toisten kokemuksista voi oppia ja muita kuuntelemalla ja tukemalla löytää myös itse uusia voimia.

Voikukkia-kahviloissa jaetaan myös tietoa muusta sijoitettujen lasten läheisten tuesta kuten alueella alkavista Voikukkia-vertaistukiryhmistä, Voikukkia-yksilötyöskentelystä tai verkkotuesta. Kahvilat ovat maksuttomia, eikä niihin tarvitse ilmoittautua.

Voikukkia-toimintaa toteuttaa Kasper – Kasvatus- ja perheneuvonta ry, ja toimintaa tukee Veikkaus. Seurakunta  on mukana Liedon vertaiskahviloiden järjestämisessä. Kahvilan ohjaajista yksi on seurakunnan diakoniatyöntekijä. Kaksi muuta ohjaajaa ovat sijaishuollon sosiaaliohjaajia.

Voikukkia-vertaiskahvilat torstaisin 22.10., 26.11.20 sekä 10.12. klo.16.15 alkaen. Kesto 1,5 h.
Kokoontumiset Liedossa Ruskan palvelukeskuksessa, Hyvättyläntie 9, 21420 Lieto.

Lisätietoja ohjaajilta:
sosiaaliohjaaja Anu Kosonen, p.040 723 1107, anu.kosonen@turku.fi