Rippikoulut Liedon seurakunnassa poikkeusoloissa

Liedon seurakunnassa on varauduttu siihen, että Covid-19 viruksen estämiseksi säädetyt rajoittamistoimet jatkuvat kesään. Seurakunnassa on tänä kesänä kymmenen rippikoulua, jotka koskettavat yli 200 nuorta ja heidän perheitään. Seurakunnan varautuminen on tehty piispainkokouksen 15.4. antaman ohjeistuksen mukaisesti.

Konfirmaatiot siirtyvät loppukesään ja alkusyksyyn ennakoiden sitä, ettei isoja, useiden satojen ihmisten kokoontumisia saisi kesällä vielä järjestää. Rippikoulujen osalta on päätetty toimia kuten rajoittamistoimet kunkin rippikoulun lähijakson, leirin tai päiväkoulun alkaessa ohjaavat. Mikäli rippikoulut on lupa järjestää leirimuotoisena tai lähikokoontumisina, leiri tai päiväkoulu järjestetään suunnitellusti. Mikäli tiukat kokoontumisrajoitteet ovat edelleen voimassa, rippikoulu järjestetään yhdistelmänä etä- ja lähiopetusta. Lähikokoontumisia voisi tällöin olla esimerkiksi ulkona tapahtuvat tapaamiset tai pienryhmien kokoontumiset, kaikki turvallisuusohjeet huomioiden. Perheitä pyydetään huolehtimaan tarkoin siitä, ettei vähäisimipienkään hengitystieoireiden kanssa osallistuttaisi lähitapaamisiin.

”Mikäli leiri joudutaan perumaan ja rippikoulu järjestämään etänä, on se iso pettymys kaikille, niin nuorille, kuin meille seurakunnan työntekijöille ja isosille. Haluamme kuitenkin tarjota parhaan mahdollisen rippikoulukokemuksen tänä koronakesänä.” sanoo rippikouluista vastaava pappi Elina Ahola.

2020-04-24 13:33:55.0