Seurakunta rajaa toimintaansa rajusti koronan torjumiseksi – mutta rukous ei lakkaa

Koronavirusepidemian torjumiseksi Liedon seurakunnassa rajataan toimintaa Suomen valtioneuvoston, Kirkkohallituksen ja Turun tuomiokapitulin 12.3. antamien ohjeiden pohjalta.

Lakisääteinen toiminta jatkuu. Seurakunnassa toimitetaan jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset sekä taataan sielunhoidon ja välttämättömän diakonisen avun saaminen sekä virastopalvelujen saanti. Liedon kirkossa pidettäviin jumalanpalveluksiin voi osallistua myös verkossa

Seurakunnan työntekijöihin saa yhteyden puhelimitse ja sähköpostitse, mikäli esimerkiksi keskustelunapu on tarpeen. Viestiä voi laittaa myös sosiaalisen median kanavien kautta.

Muuta toimintaa supistetaan rajusti. Valtioneuvoston ohjeen mukaisesti kaikki yli 500 hengen tilaisuudet perutaan, ja Kirkkohallituksen kehotuksen mukaisesti luovutaan kaikista kokoontumisista, jotka eivät ole välttämättömiä seurakunnan lakisääteisten tehtävien hoitamisen kannalta.Tämä tarkoittaa käytännössä taukoa lähes kaikkeen viikkotoimintaan ja muuhun kokoavaan toimintaan: lapsi- perhe-, nuoriso-, aikuis-, musiikki-, lähetys- ja diakoniatyön tilaisuudet ja tapahtumat, retket ja leirit, piirit ja ryhmät perutaan. Suomen Partiolaisten ohjeistuksen mukaisesti samoin toimii myös partio.

Erityisesti pyritään suojaamaan riskiryhmiä, ja siksi seurakunta ei pääsääntöisesti myöskään toteuta laitoshartauksia eikä syntymäpäivä- ja kotikäyntejä tehdä.

- Toimintaa supistetaan, mutta rukous ei lakkaa, sanoo kirkkoherra Risto Leppänen.

Jo aiemmin on koronan torjumiseksi kiinnitetty huomiota tiettyihin jumalanpalveluskäytäntöihin, esimerkiksi kättelystä on jo luovuttu ja hygienaan kiinnitetty huomiota erityisesti ehtoollisen jaon ja kolehdin keruun tavassa. Nyt ohjeistus kiristyy vielä niin, että messut ehtoollisineen pidetään sanajumanlanpalveluksina ja kirkkokahvitja muut yhteiset tarjoilut ja ruokailut perutaan.

- Mikäli seurakuntalainen haluaa ehtoollisen, se on pyydettäessä toki mahdollista, selventää Leppänen.

Rajoitukset ovat voimassa toukokuun loppuun, mutta ohjeistukset voivat muuttua tilanteen mukaan. Muutoksista seurakunta tiedottaa uutisissaan ja Facebook-sivullaan. Tapahtumien osalta käynnissä on parhaillaan tapahtumakalenterin päivitys.

2020-03-12 22:00:00.0