Juho Markkon laulutulkintoja Tarvasjoen kirkossa

Juha Markko laulaa Tarvasjoen kirkossa.

Juha Markko. Kuva: Eeva Sisso.

Aamusta iltaan -konsertissa Tarvasjoen kirkossa kuullaan Juho Markkon laulutulkintoja Kaisa Kraftin ja Minna Mäkisen säestyksellä. Tarvasjokelainen Markko toimii aktiivisesti kappeliseurakunnan musiikkielämässä soittaen ja laulaen erilaisissa yhteislaulutilaisuuksissa, messuissa ja konserteissa. Välillä Markko piipahtaa myös Turussa Mikaelinseurakunnassa soittamassa Aboa Gospelin konserteissa säestysbändissä. Musiikki onkin kuulunut Markkon elämään aina, ja bassonsoittajasta on kehkeytynyt syvällisten laulujen tulkki.

Ensimmäisen oman konsertin Juho Markko piti viitisen vuotta sitten. Siinä hän esiintyi yhdessä ystävistä kootun bändin kanssa. Harjoitusaika vaati monen kalenterin yhteensovittamista. Kaiken kaikkiaan Siksi sinua rakastan -konsertteja oli neljä ja kytemään jäi ajatus, että joskus vielä uudestaan oma konsertti.

— Tähän konserttiin kappaleet valikoituivat yksi kerrallaan. Soittolista ehdotti lenkillä lauluja, jotka jäivät mieleen muhimaan. Yllättäen aihepiirit pyörivät vuorokauden aikojen ympärillä, siitä syntyi konsertin nimikin sitten Aamusta iltaan. Laulut käsittelevät myös elämän kiertokulkua syntymästä kuolemaan, lauluja rakkaudesta, lapsista, elämän arjesta, sen iloista ja suruista”, kertoo Juho Markko.

Lauluvalikoima koostuu suomalaisista lauluista, esikuvina monet nykytulkitsijat, kuten Juha Tapio, Paula Vesala, Lauri Tähkä, Erin ja Samuli Edelmann.

— Musiikki on minun tapani ilmaista ja läpikäydä tunteita. Nämä kaikki laulut antavat tilaa myös tulkita niitä, kuvaa Markko.

Säestyksessä on uudenlainen yhdistelmä, pääosassa piano Kaisa Kraftin soittamana sekä tukena urut Minna Mäkisen soittamana. Tarvasjoen puukirkko antaa mahdollisuuden yhdistää eri puolilla kirkkoa olevat soittimet, koska kaiku ei ole niin suuri.

— Olen aina pitänyt uruista ja sen soinnista, se sopii niin hienosti kirkon akustiikkaan. On mielenkiintoista nähdä, kuinka urut tässä konsertissa taipuu tukemaan ja täyttämään musiikkia, vaikkei olekaan pääsoitin. Jalkio luo pohjaa, kuten basso bändisoitossa, toteaa Markko.

Aamusta iltaan -konsertti perjantaina 28.2. klo 19 Tarvasjoen kirkossa.
Vapaa pääsy. Lahjan voi antaa Yhteisvastuukeräykselle, joka tänä vuonna tukee vanhemmuutta.

2020-02-26 15:09:00.0