Kirkkovaltuustolta anomus Turun Museokeskukselle – Liedon Madonna halutaan kotiin

Liedon Madonnan, keskiaikainen puuveistos, esittää Mariaa Jeesus-lapsi sylissään.

Liedon Madonna. kuva: Finna / Turun museokeskus

Liedon kirkkovaltuusto on lähettänyt Turun museokeskukselle anomuksen, jossa esitetään Turun linnan Nunnakappelin ja Sturenkirkkoon siirrettyjen Liedon Madonnan ja Pyhän Pietarin puuveistosten sijoittamista takaisin remontoituun Liedon kirkkoon.

Kirkkovaltuusto päätti anomuksen lähettämisestä kokouksessaan 30.1.2020. Anomuksen taustalla on Liedon kirkon muutostyöt, joiden on määrä toteutua vuosina 2020-2021 ja joiden keskeisenä tavoitteena on lisätä kirkon monimuotoista käyttöä, tehdä kirkkotilasta esteetön ja vahvistaa pyhyyden ja kristillisten symboleiden läsnäoloa kirkkotilassa.

Anomuksessa todetaan, että tätä nykyä mittava Liedon kirkosta peräisin oleva keskiaikaisten puuveistosten kokoelma sijaitsee Turun linnassa. Sen sijan patsaita ei ole lainkaan Liedossa, josta ne ovat lähtöisin, ja jossa  kuitenkin elää yhä vahvana - tutkijoiden konstruoima - tarina keskiaikaisesta Liedon mestarista tai hänen kuvanveistoryhmästään. Liedossa keskiaikaiset puuveistokset elävät lähinnä ihmisten mielikuvissa ja tulevat vastaan esimerkiksi kunnan vaakunassa tai Liedon mestarille nimikoiduissa paikoissa ja rakennuksissa.

Anomuksessa vedotaan myös siihen, että esineistön hajasijoittaminen tukisi tärkeällä tavalla tämän päivän pyhiinvaellusta. Pyhiinvaeltajalle ja kirkkovieraalle puuveistokset eivät olisi vain museoesine, vaan ennen muuta hengellinen katseen kohde. Anomuksessa todetaankin olevan ilahduttavaa, että pyhiinvaellustoiminta vaellusreitteineen on jälleen Varsinais-Suomen alueella aktivoitumassa, kirkon ja Turun kaupungin yhteishankkeena. Pyhiinvaeltajalle ja kirkkovieraalle puuveistokset eivät olisi vain museoesine, vaan ennen muuta hengellinen katseen kohde.

Liedon seurakunnan ja Turun museokeskuksen välillä on jo aiemmin käyty keskusteluja patsaiden palauttamismahdollisuuksista. Kirkkovaltuuston anomuksen myötä asia tulee nyt virallisesti museokeskuksessa käsiteltyä. Anomuksessa pyydettyjen, Turun Linnassa esillä olevien Liedon Madonnan ja Pyhän Pietarin veistosten sijasta, Turun museokeskus on keskusteluissa ottanut esille mahdollisuuden lainata Lietoon toisia, Liedosta peräisin olevia veistoksia, jotka tällä hetkellä ovat museokeskuksen varastoissa. Nämä veistokset ovat huomattavasti pienempiä ja heikkokuntoisempia kuin Turun linnan näyttelyssä olevat.

Kirkkovaltuuston anomuksesta uutisoi perjantaina 1.2.2020 Turun Sanomat.

2020-02-03 17:27:00.0