Kyläkirkkoon kuvanveistäjä Sinikka Mäki-Lertolan teoksia – alttaritauluksi kuparireliefi ”Malja”

Näyttelyn kutsukortti, jossa kuperireliefi Malja vaaleanvihreällä taustalla.

Kuvanveistäjä Sinikka Mäki-Lertolan ”Kaikki yhtä tähtipölyä” -näyttely tuo Littoisten kirkkoon valikoiman erilaisista materiaaleista valmistettuja teoksia. Materiaaleina on käytetty ruostumatonta terästä, pronssia, betonia, korkeapolttoista savea, puuta, mosaiikkia sekä pyykinkuivausrummun nukkasihdistä kerättyä pölyä.

Mäki-Lertola kertoo näyttelyn teemojen ohjanneen materiaalivalintoja:

– Teosteni aiheina ovat suuret joukkovaellukset, ilmaston muutos ja globalisaatio. Teoksiini sisältyvät myös oman elämäni käännekohdat. Veistosteni lähtökohta on realistinen, vaikka lopputulos näyttäytyy hyvinkin abstraktina.

Pölystä tähtipölyksi

Mäki-Lertola kertoo pölyn saaneen teosten materiaalina aivan uuden merkityksen näyttelyssä ”Näkymättömät”, joka oli esillä vuonna 2014 Logomossa:

–  Maailman tilanne heijastui Logomossa esillä olleiden teosteni sisältöihin. Pakolaisia vyöryi Eurooppaan, ja liikkeellä oli enemmän ihmisiä kuin toisen maailman sodan aikaan, ilman kotia, papereita ja ihmisarvoa. Euroopan rajojen takana olivat pakolaisleirit, joista ei ollut ulospääsyä eikä toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Kuvasin ihmishahmoja, joita emme halua nähdä tai kohdata. Teokset koostuivat pölystä, juuri siitä, mistä haluamme päästä eroon, unohtaa, kätkeä tai siivota pois näkyvistämme.

– Pöly koskettaa tasapuolisesti meitä kaikkia ja kun ajatusta jatkaa, kaikki on lopulta hyvin suhteellista; olemme itsekin vain tähtipölyä maailmankaikkeudessa. Kaikki alkaa ja päättyy lopulta samaan ”From dust to dust”.

Alttaritauluksi kuparireliefi Malja

Taiteilijalle näyttely Galleria Kyläkirkossa merkitsee myös mahdollisuutta saada tuottaa teos aivan erityistä tarkoitusta varten.  Uuden näyttelyn myötä uudistuu jälleen myös Littoisten kirkon alttaritaulu. Mäki-Lertolan alttaritauluksi valmistama Malja on kuparilankareliefi, johon sisältyy ajatus ehtoollis-, hää- ja Graalin maljasta sekä elämän maljasta, joka symboloi uutta elämää kohdussa.

– Tutustuessani Littoisten Kyläkirkkoon ja kuultuani, että kirkkoa käytetään pääasiassa vihkimis- ja kastetilaisuuksiin, syntyi ajatus maljasta ja ovaalista muodosta. Kuvataiteessa ruukku ja malja ovat elämän vertauskuvia. Soikio muoto vahvistaa ajatusta uuden elämän vertauskuvana ja läsnä on myös elämän täyttymisen malja, kertoo Mäki-Lertola.

Mäki-Lertolan mukaan kaikkialla luomakunnassa toistuva, ikivanha kultainen leikkaus on myös Kuparireliefi Maljan sommittelun pohjana.

Maailman puu viestii havaintojemme rajallisuudesta

Näyttelyssä myös nähtävillä oleva pronssiteos "Maailman puu" tuo läsnä olevaksi toisen todellisuuden. Taiteilija kertoo teoksen viestivän havaintojemme rajallisuudesta:

– Puuta katsoessamme havaitsemme puun maanpäälliset osat. Puun maan alla olevaa valtavaa juuristoa emme havaitse. Siinä kuvastuu oma pikku ikkunamme maailmaan. Havaintomme maailma on rajallinen. Tämä toistuu lähes kaikilla elämänaloilla. Olemme kovin hauraita aistiemme varassa.

Kuvanveistäjä Sinikka Mäki-Lertolan ”Kaikki yhtä tähtipölyä” Galleria Kyläkirkossa, Littoisten kirkossa.

Avajaiset lauantaina 1.2.2020 klo 17–19.

Galleria Kyläkirkko avoinna lauantaisin klo 16–18 ja klo sunnuntaisin 18–19.

Lisäksi näyttely avoinna helmikuussa 2020 torstaisin 6.2., 13.2. sekä 27.2. klo 17–19, jolloin myös taiteilija tavattavissa.

Muut aukioloajat ja taiteilijatapaamiset Facebookissa: Kyläkirkko Littoisissa

Littoisten kirkko, Tammikallio E / pysäköinti Littoisen työväentalolla, Vuorikuja 7.

Sinikka Mäki-Lertola
– Kuvataiteilija, kuvanveistäjä, taiteen maisteri.
– Pitänyt aktiivisesti näyttelyjä, sekä yksityis- että yhteisnäyttelyjä alkaen ensimmäisestä, vuonna 1986 pidetystä yksityisnäyttelystä.   – Tehnyt useita julkisia, palkittuja teoksia. Muun muassa Turun vanhalla hautausmaalla on useampia hänen veistoksiaan ja lähiseudulta löytyvät muun muassa Turun Maalariammattioppilaitoksen seinämaalaus ”Palapeli”, Kaarinakodin pronssityö "Lintukoto" sekä Littoisten monitoimitalon, haponkestävästä teräksestä valmistettu "Kuvakudos".
– Osallistunut erilaisiin yhteisötaideteoksiin - ja taideprojekteihin, kuten esimerkiksi Turun Hansa-korttelin ”Kakku”- projekti, erityistä tukea tarvitsevien taidekakku, ”Elämän koulu”- reliefi, 150 osallistujan yhteisötaideteos Turun suomenkielisen työväenopiston luentosalissa sekä Turun suomenkielisen työväenopiston 100-vuotisjuhlamosaiikki, 80 osallistujaa, ja Turun suomenkielinen työväenopisto ryhmätyöreliefi ”Opin askeleet”.
– Teoksia myös useissa merkittävissä taidekokoelmissa.

2020-01-21 08:49:00.0