Kirkkoareenalle emeritusarkkipiispat ja Liedon mestari

Katri Vuola_THUMB.png

Tutkija Katri Vuola kertoo Kirkkoareenalla keskiaikaisista puuveistoksista ja Liedon mestarista

Kirkkoareena-keskusteluillat Liedon kirkossa jatkuvat kahtena lokakuun keskiviikkoiltana.  Ensimmäinen illoista, keskiviikko 2.10., tuo Liedon kirkkoon emeritusarkkipiispat John VikströminJukka Paarman ja Kari Mäkisen. Luvassa on syviin elämänkysymyksiin luotavaa keskustelua. Illan teemana on Kuuleeko Jumala? Kuuleeko kukaan?

Keskustelua luotsaava Liedon seurakunnan kirkkoherra Risto Leppänen pitää arvokkaana mahdollisuutena saada saman pöydän ääreen keskustelemaan kolme emeritusarkkipiispaa, joilla on kirkon työstä pitkä kokemus ja jotka nykyisin voivat tarkastella kirkkoa ilman viran velvoitteita.

Kirkkoareenaillassa keskustelevien emeritusten kaudet Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispana muodostavat jatkumon 80-luvulta 2010-luvulle. John Vikström oli arkkipiispana vuosina 1982–1998, Jukka Paarma vuosina 1998–2010 ja Kari Mäkinen vuosina 2010–2018. Illan haastattelija Risto Leppänen toimi Kari Mäkisen teologisena erityisavustajana vuosina 2010–2015.

Taidehistorioitsija Katri Vuolan aiheena Liedon mestari

Toisessa Kirkkoareena-illassa, 9.10. taidehistorioitsija, tutkija Katri Vuola käsittelee Liedon mestaria, jota on jopa Suomen ensimmäiseksi kuvanveistäjäksi tituleerattu: Miten Liedon mestari -nimitys syntyi ja mitkä veistokset on liitetty mestarin tuotantoon. Vuola kertoo myös keskiaikaisesta puulajien käytöstä ja siitä, mitä uutta tietoa keskiaikaisista veistoksista voidaan saada luonnontieteellisten menetelmien avulla.

Katri Vuola on viimeistelemässä taidehistorian alaan kuuluvaa väitöskirjaansa Helsingin yliopiston filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksella. Väitöstutkimuksen kohteena ovat Turun hiippakunnan keskiaikaiset, 1200–1300 -luvuille ajoitetut maalatut puuveistokset. Tutkimuksessa selvitetään katolisen kirkon liturgiassa ja hartauselämässä tärkeässä roolissa olleiden veistosten materiaaleja, valmistusalueita sekä käyttöä.

Vuolalla on runsaasti aiempaa kokemusta museoalalta: hän on työskennellyt muun muassa Turun museokeskuksessa, Museovirastossa ja Kansallismuseossa. Lisäksi Vuolalla on kokemusta seurakuntien aineellisesta kulttuuriperinnöstä ja perinnön vaalimiseen liittyvistä haasteista työskenneltyään useiden vuosien ajan Helsingin seurakuntayhtymässä ja Kirkkohallituksessa. Vuoden lopulla Vuola on siirtymässä Suomen Akatemian rahoittamaan ja Turun yliopiston arkeologian professori Visa Immosen johtamaan Muutoksen veistäjät - Puun käyttö Koillis-Euroopassa 1100-1600 -hankkeeseen.

Kirkkoareenaillat ovat myös katsottavissa YouTubessa, kanavalla Liedon seurakunta.

2019-09-25 15:12:00.0