Ex Arte Lux on hunajaa korville ja rauhaa sielulle

Liedon seurakunnan Säveliä suvi-iltaan -kesäkonserttisarja jatkuu sunnuntaina 25.8. klo 20 upouuden turkulaisen lauluyhtyeen konsertilla. Konsertissa esiintyy myös Liedon kanttori Tomi Satomaa soittaen Bachin urkumusiikkia.

Ex Arte Luxin jäseniä yhdistää rakkaus varhaiseen musiikkiin ja halu tutkia ja esittää huonosti tunnettuja aarteita musiikin historiasta. Keskeistä Ex Arte Luxin toiminnassa on myös historiallisten esityskäytäntöjen tutkiminen, muun muassa alkuperäisten nuottipainosten kautta. Yhtyeen kokoonpano vaihtelee esitettävän ohjelmiston tarpeiden mukaan neljästä kahdeksaan laulajaa.

Vaikka Ex Arte Lux -kokoonpano on uuden uutukainen, ovat sen jäsenet jo vuosien ajan laulaneet yhdessä erilaisissa kokoonpanoissa. Sunnuntai-illan konsertissa Liedossa laulavat sopraano Maikki Säikkä,

altto Kristina Raudanen, tenorit Teemu Mustonen ja Mats Lillhannus sekä basso Pekka Alonen.

Konsertissa kuullaan 1500- ja 1600-luvun musiikkia, joten luvassa on hektisen maailman keskellä eläville varsinaista hunajaa korville ja rauhaa sielulle. Säveltäjäniminä ovat Orlando di Lasso, Loyset Compère, William Byrd ja Johann Sebastian Bach. Konserttiin on vapaa pääsy. Ovilla kerätään vapaaehtoinen kolehti kulujen kattamiseksi.

Säveliä suvi-iltaan – Ex Arte Lux Liedon kirkossa su 25.8. klo 20.

2019-08-21 15:00:00.0