Afrikkalainen ilta kerää varoja Kapua-hankkeelle – messussa saarnaa lähetyspastori Aaro Rytkönen Omanista

Kuvassa Kapua Etiopia 2014 tiimiläiset hauskassa rivimuodostelmassa vuorella.

Kuva: Kapua 2014 Etiopia / Suvi Aarnio.

Sunnuntaina 18.8. toteutettavassa Afrikkalaisessa illassa kerätään varoja Kapua-hyväntekeväisyyshankkeelle sekä puhutaan uskontojen välisestä vuorovaikutuksesta.

Arfikkalainen ilta alkaa Liedon pappilan pihalla Kapua-kahvilalla, joka nimensä mukaisesti kerää varoja Kapua-hyväntekeväisyyshankkeelle. Apu kohdennetaan Etiopiaan ja Malawiin, erityisesti tyttöjen, naisten ja vammaisten terveyden, koulutuksen ja toimeentulon edistämiseksi Kapua-hankkeen kautta.

Kapuan ideana on kerätä varoja kehitysmaiden tukemiseksi kiipeämällä maailman vuorille. Kapua-toimintaa on toteutettu vuodesta 2006, ja Kapuamalla on kerätty yli 850 000 euroa kehitysmaiden ihmisten ja luonnon hyväksi. Varat ohjataan kohteisiin luotettavien kumppanijärjestöjen kautta. Näitä ovat olleet mm. Ylen Hyvä säätiö, Pelastakaa Lapset ry, Väestöliittö.

Kiipeilijät toteuttavat lisäksi muita erilaisia hyväntekeväisyystempauksia. Afrikkalaisessa illassa voi kuulla lisää Kapuasta. Pappilan kahvilasta huolehtii lietolainen Riitta Djubfors on yksi Kapua Etiopia 219 -tiimiin valituista. Myynnissä kahvilassa on etiopialaisia ruokamaistiaisia, suolaista ja makeaa leivonnaista kahvin ja teen kera, Kapua-myyntituotteita ja lähetystyön vapaaehtoisten valmistamaa syksyn satoa, mehuja ja hilloja.

Olennainen osa Afrikkalaista iltaa ja gospelmessua on musiikki, josta vastaa Kapua-bändi Terhi ja Timo Lehtovaaran johdolla. Myös Terhi Lehtovaara on Kapua Etiopia 2019 tiimissä, ja messun kolehti kerätäänkin afrikkalaiseen tapaan ovien luona korikolehtina. Messumusiikki on Pekka Simojoen säveltämää ja Anna-Mari Kaskisen sanoittamaa. Messun laulujen avoimet harjoitukset ovat Liedon kirkossa klo 17 alkaen. Silloin pääsee tapailemaan afrikkalaisia rytmejä ja laulamaan kappaleita, joista monet ovat tuttuja etenkin 1980-90-luvuilla rippikoulun käyneille.

Tutustu Kapuaan.

Afrikkalaisen illan järjestäviin kapualaisten Riitta Djupforsin ja Terhi Lehtovaaran Kapua-esittelyt.

Messussa saarnaa Aaro Rytkönen –Liedon nimikkolähetti ja  uskontodialogikeskuksen toiminnanjohtaja

Iltakuudelta Liedon kirkossa alkavassa Afrikkalaisessa messussa saarnaa Aaro Rytkönen, Omanissa sijaitsevan Al Amana -uskontodialogikeskuksen toiminnanjohtaja. Rytkönen työskentelee Al Amanassa Suomen Lähetysseuran työyhteydessä ja Liedon seurakunta antaa lähetysmäärärahoista tukea tähän työhön työhön.

Rytkönen on kuvannut tekemäänsä työtä uudenlaiseksi lähetystyöksi, jossa kristittynä oleminen ja eläminen toimii lähtökohtana kaikelle.

– Identiteettini on kristityn identiteetti, jossa rakkauden kaksoiskäsky on kaiken ytimessä ja tehtäväni on rakentaa siltoja kristittyjen ja muslimeiden välille. Tälle työlle on tilausta maailmassa, jossa ristiriidat ja väärinymmärryksen korostuvat, kuvaa Rytkönen.

Rytkönen arvioi suurimman osan ristiriidoista johtuvan siitä, että emme oikeasti ymmärrä mitä ja miten toinen ajattelee. Keskustelu toisin ajattelevien ja uskovien kanssa on ainoa tapa näiden ristiriitojen kanssa.

Al Amana -keskus on toiminut vuosikymmeniä uskontojenvälisen työn edelläkävijänä, ja sadat kirkon työntekijät ovat saaneet siellä koulutusta kristittyjen ja muslimeiden väliseen vuoropuheluun. Tärkeintä on konkreettinen kohtaaminen ja kanssakäyminen.

Al Amanassa isännöidään vuosittain ison joukon seurakunta- ja kouluryhmiä keskuksessamme vuosittain ja järjestetään mahdollisuuksia tutustua sekä muslimeihin että vähemmistöasemassa eläviin kristittyihin. Näiden kohtaamisten kautta he aktivoituvat myös kotimaassaan, jonne palaavat.

Yksi olennainen osa Al Amanan toimintaa on scriptural reasoning, jossa kristityt ja muslimit lukevat yhdessä pyhiä tekstejä, Raamattua ja Koraania, ja keskustelevat. Näin syvennetään ymmärrystä sekä toisesta että itsestä.

– Meidän toiminta on tosi paljon siltojen rakentamista. Tutustumme toisimme ja sitä kautta opimme tuntemaan toinen toisiamme paremmin, tiivistää Rytkönen.

Afrikkalainen ilta sunnuntaina 18.8.:

klo 16 Kapua-kahvila pappilan pihalla.

klo 17 Afrikkalaisen gospelmessun avoimet lauluharjoitukset Liedon kirkossa.

klo 18 Afrikkalainen gospelmessu Liedon kirkossa klo 18: saarnaa lähetyspastori Aaro Rytkönen, liturgina hiippakuntapastori Pauliina Järvinen, musiikki: Kapua-orkesteri Terhi ja Timo Lehtovaaran johdolla.

2019-08-15 14:30:00.0