Ekaluokkalaisia siunataan koulutielle eri puolella Suomea

05.08.2019 klo 9.00 / Kirkon viestintä

Seurakunnat järjestävät koululaisten siunaustilaisuuksia jälleen elokuussa. Usein samassa tilaisuudessa on mukana samaan kouluun ja samalle luokalle meneviä lapsia. Siunaaminen on koko perheelle valmistautumista uuteen elämäntilanteeseen, varsinkin ensimmäisen lapsen aloittaessa koulun.

Siunaustilaisuuksiin ovat tervetulleita koululaisten ja heidän perheidensä lisäksi kummit ja muut lapselle läheiset ihmiset. Myös opettajia ja heidän läheisiään kutsutaan mukaan.

”Kummi on lapsen tärkeä aikuinen, joten on luontevaa kutsua kummit mukaan kasvun polun etapeille. Koulutielle siunaaminen on yksi niistä”, kirkkohallituksen kouluyhteistyön asiantuntija Tuula Vinko sanoo.

Tilaisuuksia järjestetään juuri ennen koulujen alkua tai pian koulun alkamisen jälkeen. Esimerkiksi Helsingissä Linkki avautuu uudessa välilehdessäsiunaaminen on lähes jokaisessa seurakunnassa 7. elokuuta kello 18. Myös Tampereella Linkki avautuu uudessa välilehdessäkoulunsa aloittavien siunaamiskirkot pidetään keskiviikkona 7. elokuuta.

Joissakin seurakunnissa koulutulokkaita on siunattu jo keväällä.

Tapahtumia löytyy Suuremman suojassa -sivujen kartaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonne seurakunnat ovat voineet ilmoittaa tapahtumansa. Kartalla ei ole kaikkia tapahtumia. Seurakunnat ilmoittavat tapahtumansa myös verkkosivuillaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2019-08-07 09:00:00.0