Lietolaisille valmistuu Mestarintupa

Kuva rakenteilla olevasta talosta rakennustyömaalla, kun työmaa illalla hiljentynyt.

Mestarintupa tulee uuden toimitilan nimeksi.

julkaistu 14.6.2019 17.24

Liedon seurakunnan uuden, rakenteilla olevan toimitilan nimeksi tulee Mestarintupa. Liedon seurakunnan kirkkoneuvosto valitsi 13.6. nimen niistä ehdotuksista, jotka nimikilpailussa saatiin. Kaikkiaan nimiehdotuksia oli 70. Kirkkoneuvosto ei saanut tiedokseen nimiehdotusten antajia.

Voittajaehdotuksen teki kotiseutuneuvos Marja-Riitta Perttula.

Mestarintupa-nimen merkityskenttä on monitahoinen, ja nimi sopii usein eri tavoin seurakunnan toimitilalle.

– Mestari viittaa Jeesukseen. Nimi esiintyy myös Liedon seurakuntatalon suurimman juhlasalin nimessä Mestarinsali.  Lisäksi Liedon Mestarina puhutaan nimeltä tuntemattomasta keskiaikaisesta lietolaisesta kuvanveistäjästä, tai ehkä jopa laajemmasta veistäjien koulukunnasta. Nimi sopii toki kuvaamaan myös sitä, että lapsi- ja perhetyön toimitilana siellä kasvaa tulevaisuuden mestareita, valaisee kirkkoherra Risto Leppänen nimen valintaperusteita.

– Ja toki siellä myös työskentelee mestarien joukko, lisää kirkkoherra työntekijöistään ylpeänä.

Tupa puolestaan on sopivasti sekä kotoisa että vaatimaton, arkiseen työtilaan osuvasti istuva käsite.

Voittajanimen keksinyt Perttula muistuttaa myös siitä, että Kaari Utrio on eräässä romaanissaan antanut Mestarille nimen Laurens Postum edesmenneen lietolaisen akateemikon, professori Lauri Postin mukaan.

Nimikilpailun voitosta oli palkkioksi luvattu Liedon paikannimiä ja tarinoita -teos, mutta tältä osin suunnitelmiin vaaditaan muutos; kilpailun kun voitti nyt itse teoksen kirjoittaja.

– Vielä lämmin kiitos kaikille kilpailuun osallistuneille. Erinomaisia ehdotuksia oli monta – niillä olisi onnistuneesti voinut nimetä liudan muitakin rakennuksia, kiittää Risto Leppänen.

Tupaantuliaisten ajankohta varmistuu vasta myöhemmin; Mestarintupa valmistuu syksyllä 2019.

2019-06-24 17:24:00.0