Uhinki-Suominen kirkkoherraksi Henrikinseurakuntaan – vahva hengellinen ydin työn välttämätön lähtökohta

Pauliina Uhinki-Suominen

Liedon seurakunnan kappalainen Pauliina Uhinki-Suominen on Henrikinseurakunnan uusi kirkkoherra.

Liedon seurakunnan kappalainen Pauliina Uhinki-Suominen on valittu Turun Henrikinseurakunnan kirkkoherraksi. Seurakuntaneuvosto valitsi 22.5.2019 Uhinki-Suomisen virkaan äänin 9-6. Kuusi ääntä vaalissa sai Riku Laukkanen, Loimaan seurakunnan kirkkoherra.

Uhinki-Suominen on työskennellyt Liedon seurakunnassa vuodesta 2002, jolloin hän sai pappisvihkimyksen Liedon seurakuntapastorin virkaan. Nykyiseen kappalaisen virkaansa hänet valittiin vuonna 2005. Aiemmin Uhinki-Suominen on työskennellyt kanttorina Nousiaisten ja Martin seurakunnissa; hänellä on teologian maisterin tutkinnon lisäksi musiikin maisterin tutkinto Sibelius-Akatemiasta. Uhinki-Suomisella on kokemusta myös kirkolliskokoustyöskentelystä. Hän on ollut kirkolliskokouksen valiokuntasihteerinä vuodesta 2012 lähtien.

Liedossa pitkään työskennellyt Uhinki-Suominen kuvaa Liedon seurakuntaa hyvänä kasvualustana papintyöhön.

– Olen kokenut, että seurakuntalaiset ovat aina suhtautuneet myönteisesti pappiin. Monet ovat myös hyvin aktiivisia ja rakentavat seurakuntaa ideoimalla ja toteuttamalla monenlaista toimintaa. Tämä on ollut innostavaa työntekijän näkökulmasta. Olen saanut seurakuntalaisista myös syvällisiä keskustelukumppaneita, tsemppaajia ja esirukoilijoita. Sillä on ollut paljon merkitystä minulle työntekijänä ja myös henkilökohtaisesti.

Työyhteisön hän on kokenut ystävälliseksi ja asialliseksi.

– Kaikkien kanssa ovat hommat hoituneet ja lisäksi on usein ollut hauskaa. Myös työkavereilta olen saanut paljon innostusta, apua, ymmärrystä ja rohkaisua, sen mukaan mitä milloinkin olen kaivannut. Ilmapiiri on ollut rakentava ja toimeen tarttuva.

Vahva hengellinen ydin välttämätön lähtökohta työlle

Vasta valittu kirkkoherra näkee seurakuntien tänä päivänä olevan monien paineiden haastamia. Tätä vasten myös oma työnäky on usein mietityttänyt.

– Odotuksia on monenlaisia ja erisuuntaisia. Tämä näkyy yhtä lailla Liedossa ja Henrikinseurakunnassa. Olen Liedon vuosina paljon pohtinut seurakunnan työtä ja omaa kutsumustani Jumalan palvelijana. Hyvää seurakuntatyötä voi tehdä monella tavalla ja erilaisin painotuksin. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että seurakunnan on välttämätöntä säilyttää toimintansa hengellinen ydin hyvin vahvana, sanoo Uhinki-Suominen.

Henrikinseurakuntaa hän haluaa johtaa samalla linjalla.

– Meillä on jotakin, mitä mikään muu taho ei tarjoa. Meillä on sanoma Jumalan rakkaudesta ja hänen voimastaan, joka tänäkin päivänä vaikuttaa meidän keskellämme. Se on elämän lähde, jota ei pidä piilottaa. Se on meidän aarteemme, se on parasta mitä meillä on. Toiminta voi olla monenlaista, ulospäin suuntautuvaa ja ennakkoluulotonta. Mutta jos hengellisyys ei ole keskiössä, meillä ei ole mitään annettavaa. Tämä on ollut työnäkyni Liedossa ja se on ohjaava periaatteeni myös uudessa tehtävässäni Henrikinseurakunnassa, kuvaa Uhinki-Suominen.

Liedossa kappalaisen virassa vielä kesän ajan toimivan Uhinki-Suomisen mieli on innostunut.

–Odotan uusia haasteita ja mahdollisuutta päästä vaikuttamaan siihen, miten seurakunta toimii kotikaupungissani Turussa.

Samaan aikaan kun tuntuu, että on aika mennä eteenpäin, on mielessä iso ilo ja kiitollisuus Liedon-vuosista.

– Lämmin kiitos kaikille lietolaisille ja Liedon seurakunnalle! Jäätte sydämeeni.

2019-05-26 20:10:00.0