Littoisten kirkko avautuu taidegalleriana – näyttelyiden myötä vaihtuu alttaritaulu

Merja Ylitalon maalaus Sub Rosa

Alttaritauluksi maalatun Sub Rosan värit, punainen ja violetti, yhdistyvät kirkolliseen liturgiseen väriteemaan .

Littoisten kirkko avautuu uuteen käyttöön taidegalleriana. Galleria Kyläkirkon aloittaa kuvataitelija Merja Ylitalon näyttely. Avajaisia vietetään lauantaina 16.3. Littoisissa itsekin asuva Ylitalo on tunnettu monipuolisena taiteilijana, jonka tuotannosta ovat kirkossa nyt esillä eteeriset ja herkät maalaukset.

Kun Ylitalo sai kutsun aloittaa ensimmäisenä taiteilijana uuden gallerian näyttelykauden, hän harkitsi, mitä teoksia valitsisi poikkeukselliseen näyttelypaikkaan omasta tuotannostaan ja mitä uusia teoksia näyttelyyn valmistaisi. Luonteva valinta kirkkotilaan olivat abstraktit, ilmavat ja hienovaraiset maalaukset, joiden äärellä katsoja voisi pysähtyä hiljentymään.

Alttaritaulu vaihtuu näyttelyjen myötä

Varta vasten Galleria Kyläkirkon näyttelyyn Ylitalo on maalannut Sub Rosa -teoksen. Maalaus on näyttelyn ajan kirkon alttaritauluna. Näyttelyn pitäminen galleria Kyläkirkossa onkin taiteilijoille erityisellä tavalla ainutlaatuinen mahdollisuus: jokainen taiteilija tekee tai valitsee tuotannostaan kirkkosaliin alttaritaulun, joka vaihtuu näyttelyiden myötä.

Ylitalon alttaritauluksi maalaama Sub Rosa on tehty ajatellen erityisesti hääpareja, luottamuksellista yhteyttä ja rakkautta kahden ihmisen välillä. Muita maalausprosessin aikana taiteilijan käsittelemiä aiheita olivat yhteys korkeimpaan, maailmankaikkeus, alkuräjähdys, rukousnauha, elämänlanka, valonauha, paperinaru. Maalauksen violetti väri voidaan yhdistää myös kirkolliseen liturgiseen väriteemaan, jossa violetti kuvaa odotusta, valmistautumista ja katumusta. Liturginen punainen on taas tulen, veren väri ja Pyhän Hengen ja Kristuksen tunnustamisen symboli.

Maksuton galleria tukee nuoria taitelijoita

Liedon seurakunta tukee näyttelytoimintaa tarjoamalla taiteilijoille maksuttoman näyttelytilan museoiden ja kaupallisten gallerioiden rinnalle. Erityisesti nuorille ammattitaiteilijoille tällainen mahdollisuus voi olla hyvin arvokas.  Ideassa kiteytyy myös historiallinen yhteys kirkon ja taiteilijan välillä; kirkothan toimivat taiteilijoiden mesenaatteina jo kirkon alkuvaiheissa.

Ylitalon näyttely linkittyy aiempaan näyttelysarjaan

Näyttelyyn valitsemallaan teoksella Sydänäänet Ylitalo puolestaan haluaa linkittää uuden gallerian näyttelynsä vuosituhannen alun näyttelysarjaan, joka oli Mikkelin hiippakunnan järjestämässä kiertonäyttelyssä useissa Suomen museoissa, muun muassa Mikkelin, Savonlinnan, Heinolan ja Kouvolan taidemuseossa. Kaksikymmentä vuotta sitten Sydänäänet-maalausta tehdessään taiteilijan teemana olivat uusi alku, universaali rakkaus ja ilo.

***

Merja Ylitalo on kuvataiteilija, taiteen maisteri, joka on mm. Taidemaalariliiton ja Suomen taidegraafikoiden jäsen. Ylitalon teoksia on ollut esillä muun muassa kansainvälisissä maalausnäyttelyissä Etelä-Koreassa, Espanjassa, Bulgariassa, kansainvälisissä taidegrafiikan näyttelyissä Portugalissa, Venäjällä, Kanadassa, Taiwanissa, Makedoniassa, Egyptissä, Ranskassa, Virossa, Puolassa, Japanissa, Argentiinassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Saksassa ja Sloveniassa, kansainvälisissä piirustusnäyttelyissä Makedoniassa, Australiassa ja Tšekin tasavallassa, kansainvälisissä taiteilijakirjanäyttelyissä Liettuassa ja Itävallassa. Palkintoja hän on saanut muun muassa kunniamaininnan kansainvälisestä piirustusbiennaalista Australiasta ja grafiikan triennaalista Ranskasta.

Galleria Kyläkirkko: Merja Ylitalon näyttely avoinna 17.3. -2.6.2019 lauantaisin klo  16–18 sekä sunnuntaisin klo 18–19. Lisäksi taiteilija on näyttelyn yhteydessä tavattavissa ma 18.3., ke 20.3. pe 22.3. & ti 26.3. klo 17–19.

2019-03-15 09:32:00.0