Kevätbarokki soi Liedossa ja Paraisilla

Kanttori Tomi Satomaa soittaa Liedon kirkon urkuja

Kanttori Tomi Satomaa vastaa Kevätbarokin musiikinjohdosta ja on konsertin urkuri

Liedossa ja Paraisilla soi ensi sunnuntaina Kevätbarokki. Lauantaina Paraisten ja sunnuntaina Liedon kirkossa pidettävissä konserteissa voimansa yhdistävät vanhan musiikin ammattilaisista koostuva Parbarock-ensemble sekä kamarikuoro Musica Vocale. Musiikinjohdosta Kevätbarokissa vastaa Tomi Satomaa. Satomaa on myös konsertin urkuri.  Liedon seurakunnan, Länsi-Turunmaan suomalaisen seurakunnan sekä Paraisten Barokkiseuran yhteistyönä järjestettävien konserttien ohjelmisto koostuu Bachin, Händelin, Graunin ja Mozartin musiikista.

Parbarock-ensemblen kokonpanossa soittavat Sunniva Fagerlund, nokkahuilut, Anna Rainio & Anthony Marini, barokkiviulu, Kaisa Ruotsalainen, barokkialttoviulu, Tatu Ahola, barokkisello sekä Laura Ollberg-Ekman, cembalo. Ensemblen liideri on viulisti Anna Rainio.

Ensemblen muusikoista Paraisilta kotoisin olevat Rainio ja Fagerlund ovat säilyttäneet siteensä kotikaupunkiin johtamalla aktiivisen Paraisten Barokkiseuran toimintaa. Tänä vuonna he ovat myös yhdessä Barokin labyrinteissä -festivaalin taiteellisina johtajina. Parbarock-ensemble muokkaantuu esitettävien teosten mukaan aina pienestä kamarimusiikkiyhtyeestä suureksi orkesteriksi asti. Suurena festivaaliorkesterina se esiintyi ensi kertaa viime syksynä juuri Barokin labyrinteissä -festivaalilla, johtajanaan tuolloin Aapo Häkkinen.

Musica Vocale tunnetaan ennestään Paraisten Vokaaliyhtyeenä. Tämä korkeatasoinen, 25 laulajan kamarikuoro on nyt lietolaistunut johtajansa myötä; kuoronjohtaja, kirkkomuusikko Tomi Satomaa aloitti helmikuussa Liedon seurakunnan vastaavana kanttorina. Satomaa on yksi ikäpolvensa merkittävistä suomalaisista urkureista. Hän on myös Organum-seuran puheenjohtaja ja Helsingin Urkupäivien taiteellinen johtaja vuosina 2016-2019. Myöhemmin tänä keväänä, helatorstaina, Musica Vocale ja Tomi Satomaa konsertoivat Liedon kirkossa yhdessä maineikkaan espoolaisen Candomino-kuoron kanssa.

Kevätbarokki / Vårbarock 9.3. Paraisten kirkossa klo 18.15. Liput 10 €.

Kevätbarokki 10.3. Liedon kirkossa klo 16. Ohjelma 10 €.

2019-03-07 16:30:00.0