Jääskeläisen juhlakonsertti laulun ja runon koskettava kokonaisuus

Liedon seurakunnan kanttori, sopraano Svetlana Jääskeläinen, laulaa Liedon kirkossa, flyygelin edustalla

Klassisen laulun taidokasta taiturointia kuultiin Liedon kirkossa Liedon seurakunnan kanttori Svetlana Jääskeläisen 50-vuotisjuhlakonsertissa. Sopraano Svetlana Jääskeläistä säesti konsertissa pianisti Pasi Helin. Pari on konsertoinut yhdessä myös aiemmin; Liedon kirkossa he esiintyivät yhdessä nyt neljättä kertaa.

Vaikuttavana aloituksena kuultiin Georg Friedrich Händelin aaria Let the Bright Seraphim oratoriosta Samson. Sen jälkeen kuultiin toinen barokin ajan teos – ja syntymäpäiväsankarin lempiaaria – Johann Sebastian Bachin Höchster, mache deine Güte ferner alle Morgen neu kantaatista 51. Jumalan joka aamu uudesta armosta kertovan tekstin Jääskeläinen myös luki suomeksi, yhteisenä rukouksena iltaan.

Myöhäisromantiikan ajan säveltäjältä Sergei Rahmaninovilta Jääskeläinen oli valinnut kolme laulua: Täällä on hyvä, Ikkunani alla sekä Koti-ikävä. Juhlakonserttinsa itse juontanut Jääskeläinen mainitsi Venäjän vallankumouksen aikalaisen Rahmaninovin ihailemakseen säveltäjäksi. Petroskoista kotoisin olevan Jääskeläisen omissa sukujuurissakin on heijastunut vallankumouksen traagiset seuraukset, ja Rahmaninovin teoksissa kuuluva vanhan Venäjän kaipuu, rakkaus ja koti-ikävä puhuttelevat. Rahmaninovin laulujen tekstien suomennokset yleisölle lausui suntio Elina Tupala.

Konsertissa kuultiin myös Eino Leinon ja Oskari Merikannon herkkä Omenankukat sekä negrospirituaali Vaeltaja. Yhteisenä iltavirtenä soi lopuksi Kiitos sulle, Jumalani.

Juhlakonsertin valoisan päätähden laulu soi vapautuneesti ja puhtaasti, ja koskettavaan konserttiin lisäripauksensa toi Elina Tupalan ilmaisuvoimainen lausunta. Svetlana Jääskeläinen oli valinnut juhlakonsertissaan lausuttavaksi inkerinsuomalaisen runoilijan Armas Hiiren (oik. Mishin) runoja. Inkerinmaalla syntyneen, Siperian evakkotien kulkeneen ja Karjalassa opiskelleen Hiiren Neljä kotimaata -teoksen runojen teemat puhuivat kuulijalle ajan kulusta, kiireestä, ikuisesta matkaaminen, rakkaudesta ja tulevan toivosta.

– Älä arvioi laulua sen pituuden tai nuottimäärän mukaan. Olennaista on, kuinka se koskettaa, nostaa sielun korkeuksiin, muistutti onnittelupuheenvuorossaan Jääskeläisen ystävä ja entinen työtoveri, Tapio Litukka.

Näin arvioiden juhlakonsertti olisi tuskin voinut menestyksekkäämmin mennä.

Kuvia konsertista Facebokissa. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2019-02-04 15:42:00.0