Liedossa ennakkoäänestysprosentti nousi

Ennakkoäänestyspistettä purkamassa Liedon S-marketilla. Seurakunnan kiinteistönhoitaja pakkaamassa peräkärryä.

Tänään oli aika purkaa seurakuntavaalien ennakkoäänestyspisteet.

päivitetty 12.11. klo 12:18: korjattu seurakuntavaalien 2014 Liedon ja Tarvasjoen yhteinen ennakkoäänestysprosentti

Seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikko on päättynyt. Liedossa ennakkoon on äänestänyt äänioikeutetuista enemmän kuin viime seurakuntavaaleissa vuonna 2014. Liedon seurakunnan kirkkovaltuuston vaalissa on ennakkoon annettu nyt 1 455 ääntä. Luku on vielä vahvistamaton ja kasvanee ensi viikon aikana, kun postitse tulevat ne äänet, jotka on annettu muiden seurakuntien ennakkoäänestyspisteissä.

Ennakkoäänestysprosentti Liedon seurakunnassa on nyt 12,6. Vuonna 2014 seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla Liedon ja Tarvasjoen ennakkoäänestyspaikoissa äänioikeuttaan käytti 9,4 % äänioikeutetuista seurakunnan jäsenistä (mukana koti- ja laitosäänestyksissä annetut äänet). Lopullinen ennakkoäänestysprosentti oli tuolloin 10,6.

Kirkon viestinnän tiedotteen mukaan ennakkoon äänestäneiden määrä on ennakkotietojen mukaan useissa suurissa kaupungeissa jäämässä viime kertaa alhaisemmaksi. Ennakkoäänestysprosenttia ovat kuitenkin nostaneet pienet seurakunnat.

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on ensi sunnuntaina 18.11. Äänestää voi silloin oman seurakunnan kirkossa klo 11–20. Jos seurakunta on jaettu äänestysalueisiin, on vaalipäivänä äänestettävä oman äänestysalueen kirkossa. Liedossa äänestyalueita on kaksi, kanta-Lieto ja Tarvasjoen kappeliseurakunta. Äänestää voi siis oman asuinalueensa mukaisesti joko Liedon kirkossa tai Tarvasjoen kirkossa.

2018-11-10 20:22:00.0