Perinteinen motoristikirkko äitienpäivän aattona

motoristikirkosta yleiskuva ylhäältä 2015.jpg

Monelle motoristille tuttuun Liedon motoristikirkkoon kokoonnutaan tänäkin vuonna äitienpäivän aattona, lauantaina 12.5. Lietolaisella Motoristikirkolla on takanaan jo lähes 40 vuoden historia, Liedossa tämänkeväinen drive in -messu koetaan jo 37. kerran ja lisäksi Motoristikirkko järjestettiin poikkeuksellisesti Porin Honkaluodossa kerran, keväällä 1992.

Motoristikirkon musiikista vastaa tänä vuonna Make Perttilä Band. Exit-yhtyeen riveistä tunnettu Make Perttilä on Sibelius Akatemiasta valmistunut diplomikitaristi, laulaja ja lauluntekijä, jonka musiikki on elämänmakuista, pohdiskelevaa, kysymyksiä herättelevää, toivonpilkahduksia välittävää. Perttilä myös ansioitunut tuottaja ja on vastannut muun muassa Ylen Nojatuolikirkkojen musiikkivalinnoista. Make Perttilä Bandin musiikista saadaan Liedossa nauttia jo ennen messun alkua, moottoripyöriä odotellessa.

Messussa saarnaa Liedon seurakunnan kappalainen Outi Niiniaho ja liturgian toimittaa seurakuntapastori Daniel Räsänen.

Vilkastuttaa lauantain moottoripyöräliikennettä

Liedon Motoristikirkko ja siihen järjestäytyminen saattaa lisätä moottoripyöräliikennettä Turun teillä ja kaduilla. Motoristikirkkoa edeltää moottoripyörien kokoontuminen Turun Kupittaalla, Hippoksentien varrella sijaitsevalla Blombergin aukiolla, jonne moottoripyörät kokoontuvat noin puolelta päivin alkaen järjestäytyäkseen yhteiseen paraatiin. Messuun matkaavien moottoripyörien paraati lähtee kohti Liedon kirkkoa klo 13.30 alkaen ryhmissä. Moottoripyörien määrästä riippuen ryhmiä on kolmesta neljään, ja ne lähtevät liikkeelle kymmenen minuutin välein.

Kulkueen reitti kulkee Hippoksentieltä Uudenmaantien ja Uudenmaankadun kautta Hämeenkadulle, Hämeentielle, Hämeen valtatielle ja siitä Kirkkotielle, Liedon kirkolle. Turvallisen ja sujuvan lähdön varmistamiseksi kaikki letkat pysäytetään Hippoksentielle, ja siitä eteenpäin jatketaan poliisin johdolla parijonossa. Tällä alueella liikenteessä liikkuvien on hyvä huomioida erityisesti lauantai-iltapäivän paraatin mahdolliset vaikutukset liikenteen sujuvuuteen.

Ristinkuljettajana kulkueen kärjessä on Anniina Varho kuljettajanaan Vesa Tuominen, moottoripyöräilyä lähes 50 vuoden ajan harrastanut Paimion seurakunnan kirkkoherra. Tuomiselle tämän vuotinen Liedon motoristikirkko on ainakin neljästoista, ja syvällä lajin syövereissä olosta kertoo, että työn alla on tällä hetkellä myös moottoripyöräromaani ”Valtatie numero kolmetoista”.  Varho ja Tuominen tuovat ristin pyöränään Honda Gold Wing Trike 1800 ja edustavat Motoristikirkon yhtä keskeistä vapaaehtoisjärjestäjätahoa, Lieto MC 2000 -kerhoa.

Motoristikirkon järjestää Liedon seurakunta yhdessä useiden vapaaehtoistoimijoiden ja viranomaistahojen kanssa; yhteistyökumppaneina ovat muun muassa Liedon kunta, Lieto MC 2000, Turun Moottoripyöräilijät, Gospel Riders ja Autoliitto. Viime vuosina osallistuvien moottoripyörien määrä on ollut noin 1000-1500.

Motoristikirkon omalle sivulle.

Facebook: Motoristikirkko 2018 Liedossa

Messun käsiohjelman saa tästä.

2018-05-02 11:07:00.0