Littoisten kirkkopyhälle antaa tahdin tango

Sunnuntaina 22.4. vietetään Littoisten kirkkopyhää, jossa tänä vuonna messun tahdin määrää tango.

Iltakuudelta Littoisten kirkossa alkavan tangomessun musiikista vastaa Liedon seurakunnan kanttori Kaisa Takkula mukanaan tangomessua varten projektiluontoisesti muodostettu tangokuoro sekä Tarvasjoki Ensemble, tarvasjokelaisten muusikoiden ryhmä kärkimiehenään Timo Isotalo.

Littoisten kirkkopyhän järjestävät yhdessä Littoisten alueen seurakunnat, Kaarina ja Lieto. Tangomessussa pappeina ovat Liedon seurakuntapastori Outi Tukia-Takala ja Kaarinan seurakunnan kappalainen Henri Kesti. Saarnan pitää Tukia-Takala.

Messussa laulettavien tangojen joukossa ovat esimerkiksi monen suomalaisen rakastamat Satumaatango sekä Sä kuulut päivään jokaiseen. Tangot taipuvat hyvin yhdessä laulettavaksi, ja toimivat siten jumalanpalveluksen musiikkina. Kaihoisat tangot myös koskettavat usein sekä rytmiltään että sanoituksiltaan. Keväiseen kirkkopyhän iltaan, Littoisten puiseen tehtaankirkkoon ne virittävät epäilemättä vahvan tunnelmaväreen. Tähän liittyy sopusoinnussa myös tämän messun ainoa virsi, Herra kädelläsi, joka sekin saa tangosovituksen.

Littoisten kirkkopyhän muusikoille on tangomessujen pito tuttua – Tarvasjoen kirkossa he ovat pitäneet niitä jo kolmasti, seurakuntalaisten pyynnöstä. Sen sijaan Littoisten kirkossa jumalanpalvelus taipuu nyt ensi kertaa tangoksi. Omaa musiikkilajiaan lukuun ottamatta tangomessu on muuten tavanomainen illalla pidettävä jumalanpalvelus, johon kuuluu ehtoollisen vietto. Messun kesto on reilun tunnin.

Tunnelmallisen tangomessun päätteeksi on kirkossa tarjolla iltakahvit. Ja jos valoisassa kevätillassa vielä tangotunnelma valtaa, voi tehtaanmäellä vaikka laittaa tanssiksi.

Tangomessu, Littoisten kirkkopyhä, su 22.4. klo 18 Littoisten kirkossa. Littoisten kirkon osoite on Tammikallio E; pysäköinti Littoisten työväentalolla, os. Vuorikuja 7.

2018-04-16 14:00:00.0