Liedossa Yhteisvastuun aloitus on täynnä toimintaa

Sunnuntaina 4.2. käynnistyy Yhteisvastuukeräys 2018, joka torjuu nälkää ja köyhyyttä Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Liedossa vietetään seurakuntatalolla täynnä toimintaa olevaa lapsiperheiden Yhteisvastuu-päivää.  Lapsille on ongintaa, kasvomaalausta, sanasuunnistusta, temppurata ja askartelua. Tapahtumassa kerätään pieniä materiaalimaksuja, jotka menevät Yhteisvastuun hyväksi. Käteismaksun lisäksi puhelinmaksu on mahdollista.  Kolmella eurolla voi ostaa myös makoisan kotiruokalounaan. Pienet käteismaksut menevät Yhteisvastuun hyväksi.

Toimintaa täynnä oleva Yhteisvastuu-tapahtuma alkaa heti Yhteisvastuukeräyksen avajaisjumalanpalveluksen jälkeen. Yhteisvastuukeräyksen avaava jumalanpalvelus pidetään  kirkossa klo 10. Pastori Outi Tukia-Takalan ja diakonissa Sirkku Ruuskasen keskustelusaarnassa kuullaan tämän päivän köyhyydestä. Lisäksi messua toimittamassa ovat pastori Pauliina Uhinki-Suominen ja jumalanpalvelusryhmä. Musiikista vastaa kanttori Lotta Paaso ja Kirkkokuoro.

Yhteisvastuu 2018: Jokaisella on oikeus riittävään ravintoon

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksessä huomio kiinnitetään siihen karuun totuuteen, että maailmassa on miljoonia ihmisiä vailla riittävää ruokaa.  Suomessa 470 000 ihmisen tulot eivät riitä kohtuullisen vähimmäiskulutukseen. Pienikin yllättävä poikkeama arjessa voi syöstä elämän raiteiltaan ja ihmisten on tehtävä mahdottomalta tuntuvia valintoja esimerkiksi laskujen maksun, terveydestä huolehtimisen tai ruokaostosten välillä.

Afrikassa ja Lähi-idässä yli 20 miljoonaa ihmistä on nälänhädän partaalla. Ruoan saanti ei ole mahdollista sotien tai jatkuvien levottomuuksien vuoksi. Myös muuttuneet ilmasto-olosuhteet vaikeuttavat ruoantuotantoa. Esimerkiksi Etelä-Sudanissa neljä miljoonaa ihmistä on paennut sisällissotaa kesästä 2016 lähtien, osa maan sisällä ja osa naapurivaltioihin. Kyseessä on Afrikan suurin pakolaiskriisi sitten Ruandan kansanmurhan. Sotatila on aiheuttanut maassa akuutin ruokakriisin, joka ei osoita laantumisen merkkejä. Perheet eivät pääse viljelmilleen, tuotteita ei saada kuljetettua myyntiin ja ruoan hinta on kohonnut pilviin. Yli miljoona eteläsudanilaista on paennut Ugandaan, jossa valtavalle ihmismäärälle on vaikea taata humanitaarisia vähimmäistarpeita, ja ruoka-annoksia on puolitettu jo kahdesti.

– Suomessa olemme jo vuosikymmenten ajan joutuneet katselemaan pitkiä leipäjonoja. Yleisin leipäjonoihin ja ulkopuoliseen ruoka-apuun pakottava syy on perusturvan riittämätön ostovoima. On kansallinen häpeä, että kaikkein huono-osaisimpien jokapäiväisestä arjesta selviytyminen on kiinni hyväntekeväisyydestä, sanoo Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen.

– Nälkä ei ole väistämättömyys, joka kohtalon tavoin lankeaa joidenkin ihmisten osaksi. Kysymys on ongelmasta, joka voidaan ratkaista. Ruokaa maailmassa on riittävästi ja sitä voidaan saada kaikille. Kaikilla ihmisillä kaikkialla maailmassa on oikeus hyvään elämään ja ihmisarvoon. Jokapäiväinen leipä on ihmisarvoisen elämän perusedellytys. Ilman ruokaa kukaan ei selviydy, keräyksen 2018 esimies, Mikkelin piispa Seppo Häkkinen muistuttaa.

Hätäapua nälkäisille

Suomessa Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteistyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa. Diakoniarahastosta myönnetään avustuksia esimerkiksi sairauden, pitkittyneen työttömyyden tai yllättävän elämäntilanteen vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin joutuneille ihmisille. Seurakunnissa yhteisvastuuvaroin pyritään tuomaan välitöntä helpotusta vähävaraisten ihmisten arkeen esimerkiksi ruoka-avun kautta.

Ulkomailla yhteisvastuuvaroin autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Heille turvataan muun muassa riittävän ravinnon ja puhtaan veden saanti sekä mahdollisuus terveydenhoitoon, majoitukseen, lasten koulunkäyntiin ja perheiden toi-meentuloa parantavaan koulutukseen. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti. 60 % keräyksen tuotosta ohjataan vuosittain Kirkon Ulkomaanavun välityksellä katastrofiapuun, 20 % Kirkon diakoniarahaston kautta myönnettävään taloudelliseen apuun hädässä oleville Suomessa ja 20 % paikallisseurakuntien tekemään avustustyöhön.

Yhteisvastuun valtakunnallinen avaus:

Keräyksen avajaisjumalanpalvelus Elimäen kirkosta lähetetään Yle TV1:ssä sunnuntaina 4.2. klo 10.

Tasavallan presidentti avaa yhteisvastuukeräyksen Yle TV1:ssä 4.2. kello 12.

2018-01-30 14:03:00.0