Motoristikirkko tuo motoristit jälleen Lietoon

Kuva motoristikirkosta vuodelta 2016

Äitienpäivän aattona Liedossa pidettävä Motoristikirkko kuuluu monen motoristin kevätperinteeseen. Tänäkin vuonna messuun kokoonnutaan Liedon kirkon edustalle lauantaina 13.5. klo 15.

Tätä ennen moottoripyörät kokoontuvat Turun Kupittaalle, Veritas Stadionin edustalle Hippoksentien varteen. Siellä järjestäytyvä motoristikirkkokulkue lähtee Lietoon klo 13.30. Liikennehaitan minimoimiseksi kulkue jaetaan kolmesta neljään ryhmään, jotka lähtevät liikenteeseen viiden minuutin välein.

Kulkueen reitti kulkee Hippoksentieltä Uudenmaantien ja Uudenmaankadun kautta Hämeenkadulle, Hämeentielle, Hämeen valtatielle ja sieltä Kirkkotielle, jonka varrella Liedon kirkko sijaitsee. Motoristikirkkoon kulkevan mittavan ristikulkueen lisäksi moottoripyöräilijöitä nähtäneen tavallista enemmän Turun seudulla liikenteessä jo aamupäivän aikana, kun moottoripyöräilijät kokoontuvat Kupittaalle.

Kulkueen kärjessä kuljettaa messuristiä nuori motocross-harrastaja, 10-vuotias Sasu Virtanen, Mia Virtasen kyydissä. Johtokaksikko edustaa Lieto MC 2000 -kerhoa pyöränään Honda Gold Wing Trike 1800.

Liedossa messumusiikista vastaa kaarti, jossa tunnettuja nimiä. Tommi Kalenius, Edu Kettunen, Ninni Poijärvi & Mika Kuokkanen kuuluvat myös reilun viikon päästä Turussa pidettävien Kirkkopäivien esiintyjiin. Liedossa heitä voi kuulla esiintymislavalla jo ennen motoristikirkon alkua, klo 14.15 alkaen.

Motoristikirkossa saarnaa hiippakuntapastori Pauliina Järvinen ja liturgian toimittaa Liedon seurakunnan kappalainen Harri Ruskeepää.

Vaikka motoristikirkkoja järjestetään nykyisin jo eri puolilla Suomea, on motoristikirkkoperinteen aloittanut Liedon Motoristikirkko monelle motoristille luovuttamaton klassikkotapahtuma.  Se järjestetään tänä vuonna jo 37. kerran, joskin kerran lietolaisen motoristikirkkoperinteen aikana kirkko on pidetty Porissa, Honkaluodossa vuonna 1992.

Motoristikirkon järjestelyissä on mukana satoja vapaaehtoisia, ja tapahtuma on enimmillään koonnut tuhansia moottoripyöriä ja jopa nelisen tuhatta osallistujaa. Viimevuosina osallistuvien moottoripyörien määrä on ollut noin 1000-1500 ja tapahtuman koko väkimäärä kahden, kolmen tuhannen osallistujan verran.

Lisää Motoristikirkko-sivulla

2017-05-09 15:15:00.0