Uudella seurakuntatalolla ja Nuortentalolla edessä kunnostustöitä, pappila osin käyttöön

Kirkkoneuvosto puntaroi kokouksessaan 5.4.2017 jälleen seurakunnan toimitiloihin liittyviä kysymyksiä. Tutustuttuaan Uudella seurakuntatalolla ja Nuortentalolla tehtyjen sisäilma- ja rakennetutkimusten tuloksiin ja kuultuaan tutkimukset tehneen Siraten Oy:n asiantuntijaa kirkkoneuvosto teki päätöksen ryhtyä kyseisten rakennusten kunnostukseen. Vaadittavien kunnostustöiden toteuttamisen lisäksi on tarpeen huolehtia rakennusten ylläpidosta. Kirkkoneuvosto valtuutti talouspäällikkö Markku Ilosen ryhtymään näiltä osin tarvittaviin toimenpiteisiin.

Vanhasta seurakuntatalosta seurakunnan kirkkovaltuusto teki viime vuonna purkupäätöksen. Uusien toimitilojen suunnitteluun voidaan ryhtyä nyt, kun tilatarpeet ja nyt uusien tutkimusten myötä jo olemassa olevien kiinteistöjen kunto ja kunnostusmahdollisuudet ovat selvinneet.

Kirkkoneuvosto valtuuttikin talouspäällikkö Ilosen valitsemaan uudisrakennuksen suunnittelukilpailun toteuttajan.

Uudisrakennus tarvitaan seurakuntaelämän tarpeisiin, kun Vanha seurakuntatalo ei enää ole käytettävissä. Tarvetta on lisäksi kirkkoherranviraston ja taloustoimiston asiakaspalvelun tiloille ja työntekijöiden toimistotiloille: Liedon vanha pappila ei sisäilmaongelmien takia sovellu kokopäiväisesti käytettäväksi työtilaksi.

Pappila vielä osin käyttöön

Vaikka pappila ei enää palaakaan kokopäiväiseen työtilakäyttöön, se saataneen ilmanvaihtoon vaikuttamalla osin seurakunnan muun toiminnan käyttöön.  Turun ammattikorkeakoulu on opettaja Erkki Tuomaalan johdolla selvittänyt pappilan ilmanvaihtoa ja mahdollisuuksia vaikuttaa sisäilman laatuun. Tehtyjen mittausten perusteella voi olettaa, että sisäilman laatu paranisi merkittävästi sulkemalla rakennuksen Nuolemon puoleinen pääty ja katkaisemalla ilmayhteys sieltä muualle rakennukseen.

Talouspäällikkö Markku Ilonen sai tehtäväkseen huolehtia Turun ammattikorkeakoulun esittämien toimenpiteiden toteuttamisesta. Itäpäädyn sulkemisen lisäksi pappilassa tullaan toteuttamaan muutamia muita pieniä toimenpiteitä sekä perustava siivous.

Tavoitteena on, että tarpeelliset kunnostustyöt ja siivous on tehty niin, että pappila on avoinna helatorstaina 25.5., jolloin pappilan pihalla vietetään reformaation merkkivuoden päätapahtumaa. Silloin pappilan pihalle kokoonnutaan kansanlaulukirkkon, pihapiknikille, istuttamaan omenapuita ja kuulemaan Agiricolasta kertovaa lukunäytelmää.

Kesän ajaksi pappila on varattu kesäteattterille. Liedon Teatteriyhdistys esittää pappilan pihalla Väinö Linnan tuotantoon perustuvaa näytelmää Uusi aika. Pappilan saaminen seurakunnan toiminnan käyttöön on siten mahdollista aikaisintaan syksyllä.

2017-04-11 18:28:01.0